مازاد تجاري منطقه يورو افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1399/05/25

به دنبال سبقت کاهش واردات منطقه يورو از افت صادرات اين منطقه در بحبوحه پاندمي کرونا، مازاد تجاري اين بلوک با ساير کشورهاي جهان در ماه ژوئن به ۲۱.۲ ميليارد يورو (۲۵ ميليارد دلار) افزايش پيدا کرد.

به گزارش ايبِنا از نيويورک تايمز، اين بلوک در سه ماهه دوم سال با بيشترين رکود ثبت شده در بازار کار مواجه شد. براساس تاييد مرکز آمار اتحاديه اروپا (يورواستت)، منطقه يورو علاوه بر اين، با بيشترين افت توليد ناخالص داخلي معادل ۱۲.۱ درصد در سه ماهه دوم سال مواجه شده است.

يورواستت اعلام کرد که مازاد تجاري ژوئن بيشتر از رقم ثبت شده ۱۹.۵ ميليارد يورو ثبت شده در سال گذشته است. آمار و ارقام جديد اين مرکز همچنين به مراتب بيشتر از انتظارات بازار مبني بر مازاد تجاري معادل ۱۲.۶ ميليارد يورو است.

مازاد تجاري اعلام شده براي ماه ژوئن دوبرابر بيشتر از تزار مثبت ثبت شده در ماه مه با رقم ۹.۴ ميليارد يورو است. برآوردهاي يورواستت حاکي از آن است که بهبود مازاد تجاري نسبت به سال گذشته به دليل کاهش ۱۲.۲ درصدي واردات رخ داده که براي جبران ريزش  ۱۰درصدي صادرات بيشتر بوده است.

صادرات بلوک به ساير کشورهاي جهان از ژانويه تا ژوئن با کاهش ۱۲.۷ درصدي به حدود يک تريليون يورو در مقايسه با سال ۲۰۱۹ کاهش يافته است. در سوي ديگر واردات با کاهش ۱۲.۹ درصدي به ۹۲۹ ميليارد دلار رسيده است. حجم تجارت مابين کشورهاي بلوک نيز با افت ۱۳.۶ درصدي به ۸۶۹ ميليارد يورو رسيده است.

حجم تجارت انجام شده مابين ۱۹ کشور بلوک نيز بسيار پايين بوده است. به طوري که در ماه ژوئن آنها کالاهايي را به ارزش ۱۵۰.۶ ميليارد دلار مبادله کرده‌اند که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ درصد کاهش پيدا کرده است.

اين در حالي است که ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در ماه ژوئن مازاد تجاري ۲۰.۷ ميليارد يورويي را به ثبت رسانده‌اند. در ميان سه شريک عمده تجاري اتحاديه اروپا، حجم تجارت اين بلوک بيشتر با بريتانيا کاهش پيدا کرده است؛ کشوري که در ۳۱ ژانويه بلوک را ترک کرد.

صادرات اتحاديه اروپا به انگليس از ژانويه تا ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۵ درصد کاهش پيدا کرده و اين در حالي است که واردات با افت ۱۷.۵ درصدي روبرو شده است؛ در نتيجه بريتانيا اتحاديه اروپا را با مازاد تجاري ۴۶.۷ ميليارد يورويي ترک کرده است؛ اين رقم در سال گذشته و در مدتي مشابه ۶۴.۵ ميليارد يورو بود.

تجارت منطقه يورو با آمريکا نيز به شکل چشمگيري کاهش يافته و اين در حالي است که کاهش تبادلات تجاري با چين جزئي بوده است. يورواستت در گزارشي جداگانه اعلام کرد که اشتغالزايي در منطقه يورو در فاصله آوريل تا ژوئن با کاهش ۲.۸ درصدي مواجه شده است؛ اين شديدترين کاهش از زمان جمع آوري داده ها در سال ۱۹۹۵ محسوب مي‌شود.

اين اداره همچنين تاييد کرد که برآوردهاي منتشر شده توسط اين نهاد در ۳۱ جولاي در خصوص کاهش رکوردشکن توليد ناخالص داخلي منطقه يورو در سه ماهه دوم سال، عميق‌ترين رکود از زمان جمع‌آوري اطلاعات در سال ۱۹۹۵ به شمار مي‌رود.