برخي از اقدامات بانک مرکزي براي اصلاح نظام بانکي

تاریخ انتشار : 1399/05/25

رييس کل بانک مرکزي در صفحه اينستاگرام خود برخي اقدامات بانک مرکزي براي اصلاح نظام بانکي را تشريح کرد.

به گزارش ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي در ياداشتي اينستاگرامي برخي از اقدامات بانک مرکزي براي اصلاح نظام بانکي را تشريح کرد. اين اقدامات به شرح زير است:

✓ سامان‌دهي بانک‌هاي ناسالم : تغيير مديران متخلف بانک‌هاي ناسالم/ کاهش تسلط سهامداران عمده بر آن بانک‌ها / کاهش شديد اتکاي بانک‌هاي ناسالم بر اضافه برداشت از بانک مرکزي.

✓ تعيين هيئت سرپرستي برمؤسسات اعتباري ناسالم و متوقف کردن روند تخريبي آنها در بازار و شروع اصلاح ترازنامه و حل مشکل ناترازي آنها و تعيين تکليف مؤسسات اعتباري غيرمجاز

✓ ادغام بانک‌ها و مؤسسه اعتباري وابسته به نيروهاي مسلح در بانک سپه.اين طرح طبق برنامه و با دقت، با همکاري ستاد کل نيروهاي مسلح درحال تحقق و در مراحل پاياني است.

✓ تدوين واجراي سياست‌گذاري نوين پولي، سامان‌دهي اضافه برداشت بانک‌ها و کاهش شديد حجم آن و منوط کردن هرگونه دريافت اعتبار واضافه برداشت بانک‌ها به ارائه وثيقه.

✓ اصلاح ضوابط تاييد صلاحيت مديران، نحوه شناسايي درآمد و حدمجاز تملک سهام بانک‌ها، با هدف ارتقاء نظارت بانک مرکزي و الزام بانک‌ها به افزايش سرمايه از طريق تجديدارزيابي دارايي‌ها آورده نقدي و صرف سهام و نيز تسريع در فروش اموال مازاد.

✓ وضع مقرات جديد در تراکنش‌هاي بانکي: تفکيک حساب‌هاي تجاري از حساب‌هاي اشخاص/محدوديت در تراکنش‌هاي اشخاص حقيقي و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقي و نيز حساب‌هاي تجاري /معرفي ضوابط جديد در بخشي از تراکنش‌ها و مبادلات چک‌هاي تضميني براي مقابله با پولشويي.

✓ تدوين و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانک‌ها در جهت رعايت ملاحظات و قواعد شرعي در امهال مطالبات. وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با پشتيباني قوه قضائيه و پيگيري کميته فرا دستگاهي رسيدگي به مطالبات معوق