سپرده‌گذاري ۹۰۰ ميليارد توماني متقاضيان مسکن ملي در بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1399/05/28

وزير راه و شهرسازي از اتصال سامانه اقدام ملي مسکن با شعب بانک‌هاي پرداخت‌کننده تسهيلات وديعه مسکن خبر داد و گفت: تاکنون ۹۰۰ ميلياردتومان از سوي متقاضيان مسکن ملي در حساب‌هاي بانکي سپرده‌گذاري شده است.

به گزارش ايبِنا، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري از شبکه دو سيما در آستانه هفته دولت به ارايه برنامه هاي وزارتخانه در حوزه مسکن و همچنين حمل و نقل، پرداخت.

وزير راه و شهرسازي در خصوص برنامه ها و سياست هاي وزارتخانه راه و شهرسازي در حوزه مسکن، گفت: همواره ملاک عمل برنامه‌ريزي و سياستگذاري در وزارت راه و شهرسازي بر اساس طرح جامع مسکن بوده که اين طرح در طي ساليان، به روز شده است.

عضو کابينه دولت دوازدهم با يادآوري اين مطلب که در برنامه ششم توسعه، احداث سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکوني شامل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستايي و ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهري ملاک عمل بوده است، توضيح داد: در ارتباط با طرح جامع مسکن، جامعه هدف شامل دهک هاي يک و دو و همچنين دهک هاي ميان درآمدي بوده است.

اسلامي ادامه داد: دهک‌هاي يک و دو که تحت پوشش سازمان هاي حمايتي هستند، برنامه استواري دارند و منابع آن به شکل بلاعوض و يا وام کم بهره هر ساله در قانون بودجه پيش بيني شده و پرداخت مي شود. مجري نيز سازمان هاي حمايتي و بنياد مسکن انقلاب اسلامي هستند که به شکل پيوسته اينکار را همواره انجام داده اند. در مورد اين دهک‌ها، هيچ سالي کمتر از ۱۰۰ هزار واحد کار نشده است. هم‌اکنون نيز اين برنامه‌هاي مسکني براي اين گروه‌ها برقرار است و اقدامات در اين زمينه در حال انجام است که موسسات و واحدهاي خيريه و نهادهاي گوناگوني که نقش حمايتي دارند علاوه بر کميته امداد امام (ره) و سازمان بهزيستي در اين امر مشارکت فعال دارند.

احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستايي

وي افزود:در خصوص مسکن روستايي نيز به همين روال کار انجام مي شود و شاهد احداث مسکن روستايي به شکل پيوسته هستيم. در خصوص مسکن روستايي نيز سالانه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستايي در برنامه بوده است. اگرکه بخش هاي مربوطه در خصوص مسکن روستايي را که شامل بازسازي و تعميرات واحدهاي آسيب ديده از بلايا را از اين آمار کم کنيم کف توليد مسکن روستايي توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي سالانه از ۸۰ هزار واحد، کمتر نبوده است. ميزان افزايش يا کاهش آن نيز به مشارکت روستاييان بستگي دارد. زيرا روستاييان بايد مشارکت کرده و با همکاري بنياد پرونده تشکيل دهند، بنياد مسکن در اين خصوص براي روستاييان، نقشه و مصالح را تامين مي کند و وام بانکي به آنها مي دهد و روستاييان با اين امکانات اقدام به بازسازي خواهند کرد.

يک ميليون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبير و اميد تکميل و تحويل شد

وزير راه و شهرسازي در خصوص احداث سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهري بر اساس طرح جامع مسکن، گفت: در پنج سال گذشته، انواع مسکني که توسط مردم توليد شده است سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است. همچنين، در دولت تدبير و اميد، يک ميليون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحويل شده است. علاوه بر آن ۱۶۰ هزار متقاضي مسکن توسط بانک مسکن از طريق حساب صندوق پس انداز مسکن يکم صاحب خانه شدند. بدين معنا در دولت تدبير و اميد سالانه ۲۰۷ هزار از طريق مسکن مهر به مردم واگذار شده است.

اسلامي با تاکيد بر اينکه امسال پرونده مسکن مهر بسته مي شود، توضيح داد: تفاضل احداث ۷۰۰ هزار واحد را که در برنامه سياستگذاري شده با آنچه را که محقق شده و ميانگين سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است را با برنامه اجرايي طرح اقدام ملي مسکن، در دستور کار قرار داديم.

وي يادآور شد: هدف‌گذاري بدين ترتيب بوده که سالانه ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده احداث شود که بخشي از برنامه طرح جامع مسکن بوده و بخش نهايي اين بود که طرح اقدام ملي مسکن را هدف گذاري کرديم.

اسلامي در خصوص برخي از انتقاداتي که به دولت شده است، توضيح داد: مسکن توسط مردم توليد مي شود و هيچ دولتي هيچگاه توليد کننده مسکن نبوده است بلکه ساز و کار و زمينه توليد مسکن را فراهم کرده است. دولت يازدهم آنچه را که در برنامه گذاشته بود دو رويکرد داشت و آن هم ارزيابي از وضعيت مسکن از جامعه بود. بدين معنا تعداد خانوار و تعداد واحد مسکوني را در مقابل هم قرار داديم تا هدف کمي را در مورد عرضه مسکن داشته باشيم و اين تحليل تحليلي است که همواره کارشناسان به آن مي پردازند.

وزير راه و شهرسازي گفت: بيش از دو ميليون واحد مسکوني به غير از خانه‌هاي ويلايي و خانه‌هاي اقامت موقت که آنها هم بيش از دو ميليون برآورد شده است، در کشور وجود دارد. بر اساس آمار ۲۴ ميليون خانه و ۲۲ ميليون خانوار در کشور وجود دارد که بيش از دو  ميليون واحد مسکوني بيش از تعداد خانوار وجود دارد. بنابراين بايد روي تفکر دولت يازدهم که موضوع بافت هاي فرسوده و بازآفريني شهري بود، تمرکز مي کرديم که روي آن نيز وقت فراواني صرف شد.

اسلامي افزود: در دولت يازدهم روي بافت فرسوده بسيار تمرکز شد و تصور اين بود که به سهولت مي‌توانند سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکوني در بافت فرسوده احداث کنند. اين فرضيه اي بود که به دليل آنکه ابزار آن فراهم نبود و آن تعريف به تعريف واقع بينانه تري نياز داشت، بسيار کمتر از عدد پيش بيني شده اتفاق افتاد.

۱۳ هزار متقاضي نوسازي در بافت فرسوده در سال ۹۸

وي گفت: در سال گذشته با همه تلاش که کرديم در بافت فرسوده بيشتر از ۱۳ هزار متقاضي داوطلب نشد. عضو کابينه دولت دوازدهم افزود: مالک واحدهاي مسکوني در بافت‌هاي فرسوده و ساير بافت‌ها مردم هستند و مردم بايد متقاضي شوند، پرونده تشکيل دهند و خانه هاي فرسوده خود را خراب کنند و با پروانه ساختماني رايگان و تسهيلات ارزان قيمت خانه هاي خود را بسازند. بدين معنا يک سازنده مجتمع بسازد و در اختيار مردم ساکن در بافت هاي فرسوده قرار دهد. از اين طرح استقبال نشد و عدد ۱۰۰ هزار واحد اتفاق نيفتاد.

اسلامي گفت: تکميل مسکن مهر باقيمانده بخشي از تعهد دولت تدبير و اميد بود.  در دولت دهم حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحويل شده بود و يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مانده داشت که بايد دولت يازدهم آن را تکميل مي کرد. به رغم همه مطالبي که شنيده شده است ما وارث يک ميليون و ۵۰۰ هزارواحد مسکوني مهر نيمه تمام بوديم. اتفاقي که در اين دوره افتاده اين بود که ۵۰۰ هزار واحدي که تعهد کرديم تا تکميل کنيم حدود ۷۰ هزار واحد حداکثر در دست اجرا داريم که باقيمانده مسکن مهر است. مابقي تکميل شده و در حال واگذاري است به استثناي واحدهايي که در محاکم پرونده دارند و در دادگاه هستند. بنابراين براي جبران اين کسري ما طرح اقدام ملي مسکن را طراحي کرديم.

اسلامي در پاسخ به اين پرسش که ميزان استقبال از طرح اقدام ملي مسکن به چه ميزان بوده است، گفت: از مسکن ملي استقبال گسترده اي انجام شد. حدود ۸۰۰ هزار واجد شرايط ثبت نام کردند در پالايشي که انجام شده ۵۳۰ هزار متقاضي باقي ماندند که اين تعداد در حال تشکيل پرونده هستند، به بانک ها معرفي شده اند و در حال واريز وجه به بانک ها هستند.

وزير راه و شهرسازي با تاکيد دوباره بر اينکه ميزان استقبال مردم از طرح اقدام ملي مسکن مناسب بوده است، گفت: از ابتداي امسال با بحران کرونا مواجه بوديم. برخي نيز با ذهنيت هاي نادرست، اذهان عمومي را در خصوص طرح اقدام ملي مسکن تخريب کردند و در آنها ترديد ايجاد شد که ممکن است طرحي ديگر در راه باشد که نظريه هاي بهتري داشته باشد. اين ذهنيت ها به وزارت راه و شهرسازي ضربات جبران ناپذيري وارد کرد که در رسانه ها بسيار بازتاب پيدا کرد.

اسلامي تصرح کرد: طرح اقدام ملي مسکن شتاب پيدا کرده است. تقريبا در دو هفته گذشته با سرعت بيشتري متقاضيان حساب باز کرده اند. بر اساس آماري که ۲۷ مرداد استخراج شد آمار از ۱۶ هزار افتتاح حساب و واريزي به حساب متقاضيان طرح  اقدام ملي عبور کرده است.

وي يادآور شد: در اجراي طرح اقدام ملي مسکن در شهرهاي گوناگون زمين به شکل گروهي به متقاضيان واگذار مي شود. در شهرها که به ويژه زمين واگذار مي شود استقبال مناسب بوده است. همچنين بخشي از طرح اقدام ملي به اين شکل است که متقاضيان واجد شرايط به پروژه هاي آغاز شده، متصل مي شوند.

اسلامي گفت: تاکنون عددي معادل ۹۰۰ ميلياردتومان متقاضيان به حساب هاي خود براي اجراي طرح اقدام ملي مسکن پول واريز کرده اند و اين مبالغ افزايش خواهد يافت. وي تاکيد کرد: در طرح اقدام ملي مسکن براي ما مهم است که پول‌هاي اوليه مردم به بانک ها در قراردادي که با پيمانکاران تنظيم مي شود هرچه سريعتر در اختيار پيمانکاران و سازندگان براي اتمام طرح، قرار بگيرد. آورده پيمانکاران و آورده متقاضيان در کنار هم مي تواند کندي پروژه را برطرف کند و به اجراي طرح سرعت بيشتري بدهد. واريز مبالغ توسط مردم آغاز شده است و اميدواريم سرعت بيشتري بگيرد.

اسلامي گفت: در خصوص طرح اقدام ملي مسکن، طرح و برنامه داشتيم. زمين را پيش بيني کرديم و در خصوص تسهيلات بانکي نيز انشاء الله بانک‌ها به موقع تعهد خود را انجام دهند تا اجراي طرح سرعت بگيرد.

وي خاطرنشان کرد: مصوبات شوراي عالي مسکن براي تمامي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها لازم الاجراست و تنها مختص به يک وزارتخانه نيست. به عنوان نماينده دولت در شوراي عالي مسکن اعلام مي کنم که تلاش کرديم جريان توليد و رونق مسکن را به حرکت درآوريم، تلاش کرديم تا همه را تنظيم و هماهنگ کنيم تا نقش خود را ايفا کنند. ايجاد جذابيت، انتخاب زمين در نقاط مرغوب و داشتن متقاضي براي تک تک طرح ها جزو برنامه هاي ما در اجراي طرح اقدام ملي مسکن بودند. اين سه عامل، عواملي هستند که به آنها توجه ويژه کرديم.

۱۰۰ هزار متقاضي وديعه مسکن به بانک معرفي شدند

اسلامي در خصوص تسهيلات وديعه مسکن مستاجران و اينکه هم اکنون در چه مرحله اي قراردارد، گفت: در خصوص وديعه مسکن دو ميليون و ۲۰۰ هزار نفر پيامکي ثبت نام کرده اند که  از اين ميزان حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملي نامعتبر و يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملي معتبر داشتند که براي دارندگان کد ملي معتبر، پيامکي ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکيل بدهند. تاکنون ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکيل داده اند و به تدريج به بانک معرفي مي شوند. در حال حاضر بيش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفي شدند. ارتباط سيستمي وزارت راه و شهرسازي با شعب بانک هاي ارايه دهنده تسهيلات وديعه مسکن طبق آخرين جلسه اي که ۲۷ مرداد معاون مسکن وزارت راه و شهرسازي با بانک مرکزي داشت، نهايي شده است و هيچ مانعي سر راه آن وجود ندارد.

اسلامي با يادآوري اينکه تسهيلات وديعه مسکن در تهران ۵۰ ميليون تومان، در کلانشهرها ۳۰ ميليون تومان و ساير شهرها نيز ۱۵ ميليون تومان است، گفت: اين موضوع براي اولين بار است که براي مستاجران در اين شرايط کرونايي ايجاد شده است.

به گفته اسلامي، به زودي از ۱۴۰ هزار موجر که در شرايط کرونايي اجاره واحدهايشان را افزايش نداده اند تجليل مي‌شود. وي تصريح کرد: تمام تلاش ما اين است که توليد و عرضه مسکن را به يک جريان پايدار تبديل کنيم و اعتماد را بين سازندگان و متقاضيان ايجاد کنيم.