هر روز هفته شاهد عرضه اوليه در بورس خواهيم بود

تاریخ انتشار : 1399/05/28

رئيس سازمان بورس با بيان اينکه درخواست‌هاي افزايش سرمايه شرکتها، ۵ روزه پاسخ داده مي‌شوند، گفت: با ايجاد شرايط فني به دنبال اين هستيم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌هاي اوليه در بورس باشيم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاليباف اصل، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه امروز هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: طي سالهاي اخير، طبقه متوسط در کشور کم شده است به اين معنا که يا به طبقات بالا رفته و يا عمده آنها به طبقات پايين کوچ کرده اند، بنابراين بازار سرمايه مي تواند حضور طبقه پايين را در اقتصاد ايران پررنگ کند.

وي افزود: حضور مردم در بورس منجر به انتفاع اقتصاد کشور و البته خود مردم خواهد شد.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با ايجاد شرايط فني به دنبال اين هستيم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌هاي اوليه در بورس باشيم.

بنگاه بزرگ در کشور نداريم

قاليباف اصل با بيان اينکه تلاش کرديم تا تسهيلاتي براي افزايش سرمايه شرکتها در بورس فراهم کنيم، گفت: دردي که در اقتصاد کشور وجود دارد، اين است که بنگاه بزرگ در کشور نداريم و مرتب شعاري را تکرار مي‌کنيم که کوچک زيبا است، در حاليکه بنگاههاي کوچک براي يکسري از کارها مناسب هستند، اما انجام يکسري از امور نياز به بنگاه بزرگ و تامين مالي بزرگ دارد، بنابراين اگر بنگاه بخواهد بزرگ شود، بايد سهامي عام شده و در بازار سرمايه پذيرش شود.

وي اظهار داشت: اگر قرار باشد کار بزرگي در اقتصاد ايران انجام شود، ساختار سهامي عام و تامين مالي عام نياز است؛ همانطور که اين روش تامين مالي در دنيا پذيرفته شده است؛ بنابراين ما هم اگر مي خواهيم در اقتصاد دنيا حرفي براي گفتن داشته باشيم، بايد به بنگاههاي بزرگ خود تکيه کنيم و بازار سرمايه نيز مسير خوبي براي تحقق اين هدف است.

قاليباف اصل گفت: ابتدا شرکت بايد نشان دهد که مورد اعتماد جامعه سهامداري هست بعد اقدام به سهامي عام کند که البته در اين صورت، مسير تامين مالي و بزرگ شدن آن باز مي‌شود و ما نيز در بازار سرمايه از اين کار استقبال مي‌کنيم.

۲۰ هزار ميليارد تومان، ارزش عرضه‌هاي اوليه در سال جاري

وي ميزان عرضه اوليه ها در سال جاري را ۲۰ هزار ميلياردتومان ذکر کرد و گفت: فعالان اقتصادي به اين سمت حرکت کرده اند که شرکتهاي خود را در بازار سرمايه وارد کنند؛ ضمن اينکه در حوزه تامين مالي نيز، بايد به اين نکته توجه کرد که يک تنوع خوبي از ابزارهاي تامين مالي در بازار سرمايه وجود دارد که موضوع افزايش سرمايه يکي از آنها است؛ ضمن اينکه دولت و مجلس نيز در سال جاري به بازار سرمايه کمک کرده اند که افزايش سرمايه از محل صرف سهام صورت گيرد.

قاليباف اصل گفت: اين امکان را در بازار سرمايه فراهم کرديم که بنگاه اقتصادي به ارزش بازار، افزايش سرمايه دهد و اين افزايش سرمايه و رشد قيمتها، نصيب بنگاهها نيز بشود؛ اين در حالي است که در گذشته، دو سال افزايش سرمايه را در اختيار هيات مديره قرار مي‌دادند و اکنون ما به دنبال اين هستيم که اين عدد به ۵ سال افزايش يابد.

وي ادامه داد: اين امر باعث افزايش سطح شناور شدن بازار مي شود. البته فردا هم دومين جلسه مجلس در مورد لايحه‌اي که در آن افزايش سرمايه از محل صرف سهام مورد تاکيد است، برگزار مي شود.

تامين مالي از محل افزايش سرمايه افزايش مي‌يابد

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه سازمان بورس تلاش کرده تا سرعت تامين مالي در بازار سرمايه افزايش يابد، خاطرنشان کرد: هم اکنون درخواست افزايش سرمايه اي که در سازمان بورس وارد مي شود، ۵ روزه جواب مي‌گيرد.

قاليباف اصل در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوالات اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: امکان صندوق پروژه‌ها در بازار سرمايه، سالها است که وجود دارد، اما ما خط قرمزي در بازار داريم که آن هم اعتماد به بازار است؛ بنابراين اگر اعتماد از بين رود، مردم پول هاي خود را بيرون کشيده و در منزل نگهداري مي‌کنند و به عبارتي، بازار مالي از هم فرومي‌پاشد؛ اما در بحث تامين مالي پروژه‌ها، سازمان بورس فراخواني را اعلام کرده است که بر مبناي آن، هر فردي که داراي پروژه است، اجازه مي‌گيرد که شرکت سهامي عام پروژه تاسيس کرده و اجازه پذيره نويسي در بورس داشته باشد.

وي افزود: با توجه به رونق بازار، احساس ما اين است که پروژه‌هاي بزرگ را تامين مالي کنيم؛ اما بحث اعتماد خيلي مهم است که بايد مدنظر قرار گيرد، چراکه کسي که وارد بازار سرمايه مي‌شود، بايد اعتماد مردم را جلب کند؛ نه اينکه يک پروژه زيان ده بوده و نيمه تمام باقي بماند. تاکنون عليرغم فراخوان ها، دو نهاد به ما براي تاسيس شرکت سهامي عام درخواست داده و پذيره نويسي صورت دهند.

قاليباف اصل گفت: اگر هر فردي پروژه اي دارد که نياز به تامين مالي دارد، با آمادگي بازار سرمايه مواجه مي‌شود.

کسي که وارد بازار سرمايه مي شود، بايد ريسک سرمايه گذاري خود را بپذيرد

وي تاکيد کرد: کسي که وارد بازار سرمايه مي شود، مسئوليت ريسک مال خود را نيز پذيرفته است، اما بايد توجه داشت که همه بازار سرمايه، سهام نيست؛ بلکه ابزارهاي مختلفي در اين حوزه وجود دارد، بنابراين فردي که وارد بازار سرمايه مي شود، بايد مشخص کند که چه درجه اي از ريسک را مي‌پذيرد؛ اين در حالي است که صندوق هاي سهامي، صندوق هاي سرمايه گذاري و مواردي از اين دست با توجه به ريسک سرمايه گذاران قابل انتخاب هستند.

قاليباف اصل در خصوص ريزش بازار نيز گفت: به هر حال افت و خيز طبيعت بازار است؛ اين در حالي است که مردم هم بايد ريسک اين بازار را بپذيرند.

وي دستور داد تا براي ورود شرکتهاي مهندسي و پيمانکاري در بازار سرمايه مشخصا برنامه ريزي شود. اين در حالي است که مسير انتشار اوراق بدون ضامن باز شد.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: داراي فکري به صورت مستقيم قابليت معامله دارد؛ اما دارايي فکري بايد منجر به سود يا رشد سود شود، بنابراين عرضه و تقاضاي سهام در بازار و قيمتگذاري که بر اساس عرضه و تقاضاي خيل عظيمي از سرمايه گذاران شکل مي گيرد، بحث دارايي فکري را قيمتگذاري مي کند.