شرايط برخورداري مشاغل مشارکتي از تسهيلات مالياتي اعلام شد

تاریخ انتشار : 1399/06/02

سازمان امور مالياتي نحوه اعمال تبصره ماده ۱۰۰ قانون ماليات‌هاي مستقيم در مشارکت‌ها را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاون درآمدهاي مالياتي سازمان امور مالياتي طي بخشنامه‌اي اعلام کرد: پيرو دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۹/۵۱۰ مورخ ۱۳۹۹.۵.۱۱ موضوع نحوه اجراي حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون ماليات‌هاي مستقيم اصلاحيه ۱۳۹۴.۴.۳۱ در خصوص برخورداري صاحبان مشاغل مشارکتي از تسهيلات موضوع حکم مذکور مقرر مي‌دارد:

تمامي صاحبان مشاغل مشارکتي که طي سال ۱۳۹۸ شرکاي آنها تغيير ننموده است (فارغ از تغيير نسبت شراکت) با رعايت مفاد دستورالعمل صدرالاشاره مي‌توانند از تسهيلات مقرر بهره‌مند شوند. اين گروه از موديان در صورت انطباق شرايط خود با شروط تعيين شده در دستورالعمل موصوف، بايد در مهلت مقرر با مراجعه به سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي سازمان امور مالياتي کشور به نشاني http://tax.gov.ir  نسبت به پرداخت ماليات مقطوع تعيين شده اقدام کنند. بديهي است برخورداري از تسهيلات تبصره ماده (۱۰۰) قانون فوق­الذکر منوط به آن است که مجموع درآمد ابرازي حاصل از فروش کالا يا ارائه خدمت صاحبان مشاغل مشارکتي، حداکثر تا سقف نه ميليارد و نهصد ميليون ريال (۹،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ريال باشد.

يه گزارش ايبِنا، ماده ۱۰۰ قانون ماليات‌هاي مستنقيم به شرح زير است:

موديان موضوع اين فصل اين قانون مکلف اند اظهارنامه مالياتي مربوط به فعاليت‌هاي شغلي خود را در يک­ سال مالياتي براي هر واحد شغلي يا براي هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌اي که وسيله سازمان امور مالياتي کشور تهيه خواهد شد تنظيم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالياتي محل شغل خود تسليم و ماليات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده (۱۳۱) اين قانون پرداخت نمايند.

تبصره- سازمان امور مالياتي کشور مي­تواند برخي از مشاغل يا گروههايي از آنان را که ميزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافيت موضوع ماده(۸۴) اين قانون باشد از انجام بخشي از تکاليف از قبيل نگهداري اسناد و مدارک موضوع اين قانون و ارائه اظهارنامه مالياتي معاف کند و ماليات موديان مذکور را به‌صورت مقطوع تعيين و وصول نمايد. در مواردي که مودي کمتر از يک سال مالي به فعاليت اشتغال داشته باشد ماليات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول مي‌شود.

حکم اين تبصره مانع از رسيدگي به اظهارنامه‌هاي مالياتي تسليم شده در موعد مقرر نخواهد بود.