کاهش ۴۰ درصدي قيمت سهام، ريزش است نه اصلاح

تاریخ انتشار : 1399/06/03

يک کارشناس بازار سرمايه با تحليل وضعيت بازار سرمايه در روزهاي گذشته گفت: همان‌طور که پيشتر پيش‌بيني شده بود، در دو روز گذشته شاهد جمع شدن صف‌هاي فروش در نمادهاي مختلف بازار سرمايه بوديم.

شايان زهراکار در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينکه همان‌طور که پيشتر پيش‌بيني شده بود، در دو روز گذشته شاهد جمع شدن صف‌هاي فروش در نمادهاي مختلف بازار سرمايه بوديم، ادامه داد: متاسفانه برخي از مسئولان بازار، هنوز معناي حمايت از بازار را نمي‌دانند يا اينکه واقعا قصدشان ريزش بازار بوده است. به گفته اين مسئولان، بازار در اصلاح قيمتي بوده است. سهام بزرگ و شاخص‌ساز بازار در يک بازه زماني سه هفته‌اي بالاي 40 درصد کاهش قيمت داشتند، به نظر من اين اصلاح نيست و معتقدم ريزش عميق بوده است.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: حمايت‌هاي انجام شده هوشمند و مدبرانه نبوده است و همين بي‌تدبيري باعث شده به دنبال هر حمايتي که انجام شده و قيمت هر نمادي که مثبت بوده، عده‌اي قصد فروش سهام و خروج از بازار را داشته باشند.حمايت واقعي در جمع کردن سهام مورد توجه بازار مانند شستا و شپنا است که متاسفانه تاکنون حمايت خاصي از سهام بزرگ از سوي مسئولان ديده نشده است.

زهراکار ادامه داد:‌ معتقدم بهترين حمايت مي‌تواند جمع کردن صف‌هاي فروش و به دنبال آن حمايت‌هاي سنگين و رو به بالا باشد وگرنه افراد حقيقي و حقوقي بازار سرمايه از ترس از دست دادن سرمايه خود، پول‌هايشان را از بازار خارج مي‌کنند و به بازارهاي موازي انتقال مي‌دهند، چنانچه امروز شاهد خروج بالاي 2هزار ميليارد تومان از بازار سرمايه بوديم.

وي گفت: با توجه به حمايت‌هاي انجام شده در ساعات پاياني بازار، پيش‌بيني مي‌کنم که از فردا بازار از شاخص پايين به سمت اهداف بالاتر حرکت کند و در سهم‌هاي شاخص‌ساز مانند گروه فولادي و بانکي و نيز سهم‌هايي مانند شستا و شپنا که به نوعي ليدر بازار محسوب مي‌شوند، شاهد جمع شدن صف‌هاي فروش باشيم. اگر اين حمايت اتفاق بيفتد، پيش‌بيني مي‌کنم که از فردا شاهد جمع شدن صف‌هاي فروش در کليت بازار باشيم.

اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه اگر حمايت هوشمند صورت نپذيرد، به زودي بازار با يک افت و ريزش شديدتر مواجه مي‌شود، اظهار داشت: در فروش‌هايي که در سهام شاخص‌ساز مشاهده شده است، اکثر فعالان بازار در قيمت‌هاي مثبت، قصد فروش سهام براي حفظ سود يا جلوگيري از به خطر انداختن سرمايه خود را در نظر گرفته‌اند، بنابراين با عدم حمايت واقعي از بازار، احتمال خروج افراد از بازار وجود دارد.

زهراکار ادامه داد:‌ معتقدم با حمايت از بازار مي‌توان اعتماد از دست رفته را برگرداند. در هرصورت مي‌توان از فردا با حمايت از ليدرهاي اصلي بازار، شاهد افزايش تقاضاي کلي در کليت بازار باشيم.

وي در پايان تاکيد کرد: اگر فردا شاهد افزايش تقاضا در کليت بازار و جمع شدن صف‌هاي فروش در شستا و شپنا باشيم، روند کلي بازار به سمت تعادل پيش خواهد رفت.