ورود توليدکننده بزرگ اوره به مدار توليد

تاریخ انتشار : 1399/06/04

مهتاب رحمتعلي : دنياي اقتصاد: اوره يکي از مهم‌ترين و پرمصرف‌ترين محصولات پتروشيمي است که بيشترين استفاده آن در کودهاي شيميايي است. با اينکه ۹۰درصد اين محصول در دنيا براي کودهاي شيميايي حاوي نيتروژن مصرف مي‌شود، اما در صنايع شيميايي نظير انواع پلاستيک و چسب و در سيستم‌هاي خودرو براي کاهش آلايندگي کاربرد دارد. چين بزرگ‌ترين توليدکننده و مصرف‌کننده و صادرکننده اوره جهان است که اکنون به دليل سخت‌گيري‌هاي دولت در راستاي رعايت قوانين زيست‌محيطي، توليد و صادرات اين کشور کاهش‌يافته است. هند، برزيل، آمريکا و استراليا مصرف‌کنندگان عمده اوره هستند. هند و آمريکا نيز از بزرگ‌ترين توليدکنندگان اين محصول به شمار مي‌آيند و ايران نيز از توليدکنندگان مهم دنياست که پيش‌بيني مي‌شود در افق سال ۲۰۲۵ سهمي معادل به ۸/ ۲۷ درصد دنيا و ۸/ ۵۰ درصد خاورميانه را داشته باشد. به گفته مشاور ارشد شرکت CRU در نخستين کنفرانس تخصصي نيتروژن و گاز سنتز ۲۰۱۷، ايران تا سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترين‌ صادرکننده اوره در جهان خواهد بود. در حال حاضر پتروشيمي پرديس، کرمانشاه، شيراز و خراسان توليدکنندگان اوره ايران هستند، اما به‌زودي پتروشيمي لردگان نيز با افتتاح فاز ۳ به جمع توليدکنندگان اوره کشور اضافه مي‌شود.

مجتمع پتروشيمي لردگان واقع در استان چهارمحال و بختياري  نزديک به شهرستان لردگان قرار دارد و دليل انتخاب اين منطقه دسترسي مناسب به منابع آب و گازي و نزديکي به سه خط لوله گاز کشور و همچنين دارا بودن زمين و موقعيت مناسب بوده است. استان‌هاي چهارمحال و بختياري، خوزستان، اصفهان و کهگيلويه و بويراحمد واقع‌ شده و مي‌تواند کمک بزرگي براي کشاورزي اين مناطق باشد. با اينکه کلنگ احداث اين مجتمع در سال ۱۳۸۷ به زمين خورد، اما به دليل نبود سرمايه و سرمايه‌گذار اجراي آن به تعويق افتاد تا اينکه حدود ۴ سال پيش  احداث آن از سر گرفته شد و فاز ۳ و نهايي آن به‌زودي به بهره‌برداري خواهد رسيد. محمودي مديرعامل اوره لردگان که به پتروشيمي لردگان تغيير نام خواهد داد در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» از جزئيات اين طرح خبرهاي جديدي داد.

وي با بيان اينکه تا سال ۹۴ به دليل نبود  سرمايه، کار احداث اين پتروشيمي شروع نشد و تنها ۱۵ درصد پيشرفت داشت، مي‌گويد: در سال ۹۴ بعد از اختصاص اولين فاينانس چين به مبلغ ۵۰۰ ميليون يورو کار احداث لردگان آغاز شد و ظرف مدت نزديک به چهار سال اکنون به ۱۰۰ درصد رسيده است.

وي با تاکيد بر سختي کار در منطقه لردگان ادامه مي‌دهد: احداث يک مجتمع پتروشيمي بدون حضور کارگر و افراد متخصص ساخت‌وساز در منطقه، مشکلات زيادي براي ما ايجاد کرد، اما با آموزش افراد بومي موفق شديم کار ساخت‌وساز را بدون حادثه منجر به فوت پشت سر بگذاريم. محمودي درحالي‌که معتقد است لردگان چند رکورد خوب را در ايران جابه‌جا کرده‌است، مي‌گويد: طي اين چند سال احداث ۲۸ ميليون نفر ساعت بدون حادثه منجر به فوت داشتيم که در صنايع پتروشيمي رکورد قابل‌ توجهي است. همچنين زمان ساخت از درصد پيشرفت ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد طي ۳ سال و نيم از ديگر رکوردهاي لردگان بوده است. مديرعامل لردگان با اشاره به‌قرار گرفتن نام لردگان در ليست تحريم‌ها مي‌گويد: پس از تحريم‌ها، چيني‌ها از ايران رفتند و انتقال پول (فاينانس) سخت شد و چالش جديدي را پيش روي ما گذاشت؛ اما اکنون با همه آن شرايط در حال راه‌اندازي هستيم. به گفته وي فاز يک با ظرفيت ۱۰۰درصد در حال توليد است. واحدهاي يوتيليتي، واحدهاي جانبي و ... که خود هرکدام به‌اندازه يک پتروشيمي بزرگ هستند و تمام نيازهاي اوره و آمونياک را تامين مي‌کنند به دست متخصصان ايراني راه‌اندازي شده است. فاز۲؛ واحد آمونياک، واحدي استراتژيک و مهم با ظرفيت ۸۰درصد در سرويس است و در حال توليد آمونياک هستيم و فروش هم دارد. راه‌اندازي اين فاز هم باوجود مشکلات ناشي از تحريم مثل کمپرسورهاي زيمنس‌احيا، کاتاليست‌هاي کازاله راه‌اندازي رکتور کازاله و ديگر موارد مهم تحريمي انجام شد و الان ۴۵ روز از توليد اين واحد مي‌گذرد.

وي درباره فروش آمونياک مي‌گويد: از آنجا که آمونياک ماده واسط براي توليد اوره است در حال حاضر فروش خارجي نداريم، بنابراين صادرات ما بيشتر اوره خواهد بود. وي تصريح مي‌کند البته نياز داخلي را برابر با نياز اعلام‌ شده از سوي جهاد کشاورزي تامين مي‌کنيم و مازاد را از اسکله‌هاي کشور صادر خواهيم کرد. به گفته وي هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه انجام ‌شده است.

وي ادامه مي‌دهد: واحد ۳ که براي توليد اوره است نيز به پايان رسيده و به‌زودي توليد اوره در مقياس صنعتي را آغاز خواهيم کرد و فروش داخلي و صادراتي خواهيم داشت. به گفته وي در صورتي‌ که توليد اين محصول برابر با ظرفيت اسمي يک‌ميليون تن در سال باشد ۸۰ درصد آن صادر خواهد شد.

محمودي در ادامه با اشاره به اينکه اين طرح تاکنون در منطقه تحول بزرگي را به لحاظ مالي ايجاد کرده است، مي‌گويد: در بحث اشتغال‌زايي، در زمان ساخت‌وساز به‌طور ميانگين ۲ هزار و ۸۰۰ نفر مستقيم نيروي متخصص مشغول به کار شدند. بعد از راه‌اندازي طرح نيز حدود ۷۰۰ نفر مستقيم مشغول به کار خواهند شد و بين يک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر به‌طور غيرمستقيم شاغل خواهند بود. مديرعامل لردگان درباره تهيه تجهيزات مي‌گويد: بعضي مبدل‌ها و... را از داخل فراهم کرديم. وي همچنين با اشاره به توانمندي متخصصان داخلي مي‌گويد: ما بهترين‌هاي اوره و آمونياک را دعوت کرديم و با متخصصان داخلي مجتمع را راه‌اندازي کرديم. به‌طور مثال در ايران تنها دو دستگاه راکتور کازاله وجود دارد که در گذشته توسط اروپايي‌ها تحويل و راه‌اندازي شده بود؛ متخصصان داخلي توانستند آنها را احيا و راه‌اندازي کنند.

 ورود به صنايع پايين‌دستي و صنايع تکميلي

مديرعامل لردگان در ادامه با تاکيد بر اينکه ايجاد صنايع پايين‌دستي را در برنامه داريم مي‌گويد: طرح کريستال ملامين را به‌عنوان اولين گام در اين زمينه در برنامه داريم که در حال حاضر زمين به آن اختصاص داده‌شده و به‌زودي کلنگ آن زده خواهد شد.

به گفته وي، اين واحد با استفاده از اوره، محصول کريستال ملامين توليد خواهد کرد و بر همين اساس طرح بسيار سوددهي براي لردگان به‌عنوان توليدکننده اوره خواهد بود. وي ادامه مي‌دهد: طرح ديگر لردگان از صنايع تکميلي، طرح بازيابي دي‌اکسيد کربن است که مي‌تواند ظرفيت لردگان را ۱۰ درصد افزايش دهد. در اين طرح، از دي‌اکسيد‌ کربن توليدشده توسط مجتمع براي توليد اوره مازاد استفاده خواهيم کرد.

مديرعامل لردگان درباره عملکرد مالي شرکت مي‌گويد: ما تاکنون فقط در حال ساخت بوديم و مبالغ زيادي را براي احداث هزينه کرده‌ايم؛ اما از اين به بعد وضعيت ورودي و خروجي‌هاي سرمايه در لردگان تغيير مي‌کند، به‌طوري‌که با شروع توليد و فروش گردش مالي خواهيم داشت و با وجود صادرات ارز وارد کشور خواهيم کرد که روي درآمد ما اثرگذاري جدي دارد، مديرعامل لردگان با تاکيد بر اينکه صنعت بايد با رقيب بزرگ شود و رشد کند، اضافه مي‌کند: نقطه قوت ما وجود هلدينگ خليج‌فارس با يک سيستم فروش قوي است.

به گفته وي، لردگان در فرابورس رشد منطقي و معقولي داشته و با راه‌اندازي فاز ۳ شرايط بهتري را هم تجربه خواهد کرد.

P27 (2)