ارايه گزارش خلاصه تحولات نقدينگي توسط رييس کل بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/06/05

رئيس کل بانک مرکزي با ارايه گزارش خلاصه تحولات نقدينگي در مرداد ماه گفت: رشد نقدينگي پنج ماهه نسبت به پايان سال ۹۸ در حدود ۱۲ درصد است.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، رييس کل اين بانک در يک هزار و دويست و نود و نهمين جلسه شوراي پول و اعتبار، ضمن ارايه گزارش خلاصه تحولات نقدينگي در مرداد ماه سال جاري، تصريح کرد: از ابتداي سال‌جاري حدود ۵۸ هزار ميليارد تومان اوراق دولت به فروش رسيده که تأثير مهمي در جلوگيري از پولي شدن کسري بودجه داشته است. با توجه به تحولات اجزاي پايه پولي، پايه پولي در پنج ماهه سال‌جاري، نسبت به پايان سال ۹۸، حدوداً ‌چهار درصد رشد داشته و ضريب فزاينده نقدينگي نيز به محدوده ۷.۵واحد رسيده است.

وي خاطرنشان کرد: اين امر عمدتاً تحت تأثير کاهش نسبت سپرده قانوني بانک‌ها به منظور تأمين منابع مالي مبارزه با آثار اقتصادي کرونا بوده است. بر اين اساس رشد نقدينگي در پنج ماهه سال‌جاري نسبت به پايان سال ۹۸، در حدود ۱۲درصد است که باتوجه به تحولات سال‌جاري رقم مناسبي ارزيابي مي‌شود.

رييس شوراي پول و اعتبار در اين گزارش به برخي تحولات در رويه‌هاي سياستگذاري و مديريت پولي اشاره کرد و گفت: استقرار نظام عمليات بازار باز، تغيير رويه محاسبه و دريافت سپرده قانوني بانک ها، فراهم شدن زمينه سپرده گذاري ويژه بانک‌ها نزد بانک مرکزي و کنترل اضافه‌برداشت از جمله تحولات رخ داده در اين زمينه است.

همچنين دکتر همتي طي ارايه اين گزارش، به تحولات نقدينگي، پايه پولي، مديريت مناسب بدهي بانک‌ها به بانک‌مرکزي و نيز کنترل تحولات ارزي در مرداد ماه اشاره کرد و اين موارد را منجر به فراهم آمدن زمينه‌هاي کنترل بيشتر تورم دانست.

عالي ترين مقام بانک مرکزي ضمن اشاره به تحولات بازار نيما، تأکيد کرد: باتوجه به افزايش عرضه ارز در اين بازار، انتظار مي‌رود ثبات بازار ارز تقويت شود و شاهد ثبات بيشتر در بازارهاي مالي باشيم.

يادآور مي شود، اعضاي شوراي پول و اعتبار از حمايت‌هاي مقام معظم رهبري از تلاش‌ها و اقدامات بانک مرکزي قدراني کرده و حمايت‌هاي ايشان را پشتوانه‌ي ارزشمندي در مسير پيشبرد و توفيق در اجراي سياست‌هاي پولي اين بانک دانستند و مراتب سپاس خود را از تدابير راهگشاي ايشان اعلام کردند.

۳ مصوبه شوراي پول و اعتبار / صدور کيف الکترونيک پول براساس ضوابط بانک مرکزي

در ادامه اين جلسه، بنا به پيشنهاد بانک مرکزي و با هدف مديريت ريسک نقدينگي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي، شوراي پول و اعتبار بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي را موظف کرد، ظرف مدت سه ماه، حداقل معادل ۳ درصد از مانده کل سپرده‌هاي خود را به صورت اوراق مالي اسلامي قابل معامله در بازار سرمايه که توسط خزانه‌داري کل کشور منتشر مي‌شود، نگهداري کنند. يادآور مي شود شورا به بانک مرکزي اجازه داد بنا به شرايط و اقتضائات، نسبت ياد شده را در مورد بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي، تعديل کند.

شوراي پول و اعتبار به منظور تسهيل در جريان مبادلات خرد، با صدور کيف الکترونيک پول از طريق بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي بر اساس ضوابط راهبري و نظارتي که توسط بانک مرکزي تهيه و ابلاغ خواهد شد، مشروط بر آنکه منجر به خلق پول نشود، موافقت کرد.

همچنين با پيشنهاد بانک مرکزي و موافقت شوراي پول و اعتبار، سقف فردي تسهيلات قرض‌الحسنه بابت بيماران داراي بيماري صعب‌العلاج، سرطاني و زوج‌هاي نابارور به مبلغ پانصد (۵۰۰) ميليون ريال با مدت بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماه (۵ سال) افزايش يافت.