افزايش ۷۸۱ درصدي سرمايه‌گذاري خارجي در مناطق‌ آزاد و ويژه اقتصادي

تاریخ انتشار : 1399/06/11

مشاور رييس‌جمهور و دبير شورايعالي مناطق‌آزاد و ويژه اقتصادي گفت: جذب سرمايه‌گذاري خارجي در مناطق‌ آزاد در دولت تدبير و اميد نسبت به زمان آغاز کار دولت ۷.۸۱ برابر (۷۸۱ درصد) افزايش يافته است.

به گزارش ايبِنا، مرتضي بانک همزمان بيان داشت: ارزش سرمايه گذاري خارجي محقق شده در مناطق آزاد در سال گذشته به ۲۱۱ ميليون دلار رسيد که در مقايسه با ابتداي روي کارآمدن دولت تدبير و اميد در سال ۱۳۹۲ که ۲۷ ميليون دلار بوده،   ۷.۸۱ برابر افزايش دارد.  

وي افزود: اين سرمايه گذاري در سال ۱۳۹۳ (۱۱۳ ميليون دلار)، در سال ۱۳۹۴ (۲۴۹ ميليون دلار) سال ۱۳۹۵( ۳۴۹ميليون دلار)،   سال ۱۳۹۶(۴۴۸ ميليون دلار) ۱۳۹۷(۳۰۷ ميليون دلار) در سال ۱۳۹۸ به (۲۱۱ ميليون دلار) رسيد و در پنج ماهه ۱۳۹۹ نيز با روند خوبي سپري مي شود.   

مشاور رييس جمهور با اشاره به جذب سرمايه گذاري داخلي در مناطق آزاد کشور اعلام کرد: جذب سرمايه گذاري داخلي نيز با افزايش ۳.۹۷ برابري(۳۹۷درصد) روبرو شده و در سال گذشته به ۱۰۷ميليارد و ۵۹۴ ميليون ريال رسيد که در مقايسه با ابتداي روي کار آمدن دولت تدبير و اميد اين مقدار ياد شده افزايش داشته است.  

مرتضي بانک ادامه داد: ارزش سرمايه گذاري داخلي در سال ۱۳۹۲ آغاز دولت تدبير و اميد ۲۷ ميليارد و ۹۱ ميليون ريال، ۱۳۹۳، ۵۸ميليارد و ۶۸۳ ميليون ريال سال ۱۳۹۴ برابر ۴۰ ميليارد و ۹۶۳ ميليون ريال، سال ۱۳۹۵ مقدار ۵۸ ميليارد و ۹۹۳ ميليون ريال، سال ۱۳۹۶ مقدار ۵۰ ميليارد و ۱۵ ميليون ريال، سال ۱۳۹۷ برابر ۶۸ ميليارد و ۹۲۷ ميليون ريال و در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۷ ميليارد و ۵۹۴ ميليون ريال رسيده است که امسال نيز با وجود کرونا شرايط خوبي در پنج ماهه ۱۳۹۹ داريم.  

وي با اشاره به اينکه نقش مناطق آزاد در پيشگيري و مبارزه با کرونا بسيار موثر بوده است، گفت: ۶ميليون و ۸۱۱هزار و ۳۶۷ تن الکل، ژل، وايتکس و آب ژاول از از اول اسفند سال گذشته تا پايان مرداد ماه ۱۳۹۹ در مناطق آزاد توليد شده و ۲ ميليون و ۴۱۸هزار و ۷۷۹ تن نيز از همين مواد از طريق مناطق آزاد وارد کشور شده است.  

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي افزود: مناطق آزاد در اين زمان ۱۰ميليون و ۵۱۵ هزار و ۴۰۰ عدد دستکش، لباس بيمارستاني و ماسک توليد کرده و ۳۲ ميليون ۶۰۳هزار و ۸۰۰ عدد از همين نوع محصولات وارد کشور کرده که در سلامت مردم کشور بسيار مفيد بوده است.  

مرتضي بانک گفت: مناطق آزاد ارس، کيش، قشم، چابهار، اروند، انزلي و ماکو در توليد، صادرات و واردات کالاهاي کرونايي به ايران نقش ايفا کردند. همزمان با هفته دولت، مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در سفر يک روزه به منطقه آزاد ارس، ۶ واحد نفتي، صنعتي، کشاورزي و خدماتي با اعتبار هزينه شده و سرمايه در گردش ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال و اشتغالزايي بيش از ۲۲۰ نفر افتتاح شد.

مرتضي بانک در جريان سفر خود به منطقه آزاد ارس همچنين از تعدادي از واحدهاي فعال از جمله واحد توليد منسوجات بي بافت و کشتارگاه صنعتي اين منطقه نيز ديدن کرد.

  •