تامين تقاضاي بازار ارز، پُرقدرت ادامه دارد

تاریخ انتشار : 1399/06/18

بررسي‌هاي ميداني حاکي از آنست که حجم معاملات اسکناس در بازار غيررسمي بسيار پايين بوده و حجم تقاضاي روزانه در بازار رسمي اسکناس نيز طي چند روز اخير رقمي بين ۵ تا ۸ ميليون دلار بوده است.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، اين بانک در راستاي وظايف و مسئوليت‌هاي قانوني خود و سياست‌هاي کلان اقتصادي، علي‌رغم محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي، سياست تسهيل تجارت، حفظ ارزش پول ملي و قدرت خريد خانوارها و صاحبان کسب وکار، تعادل منابع و مصارف ارزي و کمک به رشد اقتصادي  را دنبال مي‌کند.

بنابراين، در اين شرايط سخت جنگ اقتصادي، سياستگذار پولي نمي‌تواند صرفاً دنباله‌رو شاخص ارزي اسکناس و حواله در  بازار غيررسمي ارز باشد، چراکه شکل‌گيري نرخ‌هاي اسمي بالاي ارز در بازار ياد شده، عمدتاً ناشي از انتظارات و نه عوامل بنيادين، کمکي به ايجاد و حفظ ثبات در بازار ارز و بخش هاي واقعي و مالي اقتصاد نخواهد کرد و اقتصاد ايران را با چالش هاي جدي مواجه خواهد ساخت.

در اين راستا، بانک مرکزي متناسب با شرايط و روند امروزه بازار نسبت به تأمين تقاضاهاي واقعي ارز به صورت اسکناس و حواله اقدام کرده است. بنابراين سياست اين بانک حفظ ثبات بازار ارز براساس عوامل بنيادين است.

در پايان يادآور مي‌شود، بازار اسکناس توسط بازارساز در حال اشباع شدن است و به نظر مي‌رسد بازارساز با اين اقدام دست دلالان را از بازار کوتاه کرده است و تأمين نيازهاي ارزي متقاضيان واقعي توسط نظام بانکي و شبکه صرافي‌هاي مجاز به نرخ بازار و براساس عوامل بنيادين ادامه خواهد داشت.

  •