يادداشت رييس کل بانک مرکزي درباره جلسه با اعضاي اتاق بازرگاني

تاریخ انتشار : 1399/06/23

رييس کل بانک مرکزي در يادداشتي اينستاگرامي،‌ نکاتي را درباره جلسه با اعضاي اتاق بازرگاني مطرح کرد.

به گزارش ايبِنا،‌ دکتر عبدالناصر همتي، رييس کل بانک مرکزي در اين يادداشت اينستاگرامي نوشت: عصر امروز ۲۲ شهريور ماه ۹۹ به همراه همکارانم در حوزه ارزي جلسه خوبي با گروهي از صادرکنندگان نمونه کشور و رئيس و تعدادي از اعضاي هيأت رئيسه اتاق بازرگاني داشتيم.

در اين جلسه تأکيد کردم: بانک مرکزي تعامل با صادرکنندگان را در دستور کار دارد و از هرگونه همکاري با آنان در راستاي بازگشت ارزهاي صادراتي شان دريغ نخواهد کرد.

صادرکننده ها نقشي اساسي در مقاومت اقتصادي کشور ايفا کرده و مي کنند، لذا همدلي و تلاش جمعي صادرکننده ها در کنار بانک مرکزي براي عبور از شرايط سخت کنوني کشور يک ضرورت است.

همچنين با اشاره به تعدد وظايف بانک مرکزي در اعمال سياست هاي پولي وکنترل تورم ونظارت بر بانک ها، تامين ارز کالاهاي اساسي، دارو و مواد اوليه را اولويت اصلي بانک مرکزي دانسته و تاکيد کردم نبايد توجه داشته باشيم که بانک مرکزي توليدکننده ارز نيست بلکه تلاش مي کند بازار ارز را تنظيم و به اولويت بندي از نيازهاي کشور در تامين ارز توجه لازم بکند.

بانک مرکزي هيچگاه بناي برخورد قضايي با صادرکنندگان واقعي و باسابقه وخوشنام کشور نداشته و حتي الامکان تعامل با آنها را دنبال مي کند. بانک مرکزي مشکلات صادرکنندگان در شرايط کنوني را درک مي کند و قصدي براي فشار مضاعف بر آنها ندارد.

در پايان تاکيد کردم: اين روزها متوسط عرضه ارز در نيما به صورت روزانه ۱۰۰ ميليون دلار بوده و تداوم اين روند نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهاي صادراتي به کشور بر مبناي سياست هاي اتخاذ شده و استقبال صادرکنندگان است.

انشالله به تدريج روند تامين ارز کالاهاي وارداتي سرعت خواهد گرفت. در اين جلسه همچنين صادرکنندگان مشکلات و موانع خود در بازگشت ارزهاي صادراتي را مطرح و توجه بانک مرکزي در رفع آنها را خواستار شدند. قرار شد جلسات منظم هفتگي بين مسؤلين اتاق بازرگاني وهمکاران ارزي براي پيگيري مسائل و مشکلات گروه هاي مختلف صادراتي برگزار شود.