آثار معکوس بورس به محدودسازي نوسان‌گيري

تاریخ انتشار : 1399/07/06

کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: امروز شاهد همين اثرگذاري در بازار بوديم به طوري که به يک باره سهام‌هايي مثبت بودند بعد از پياده سازي و اجراي اين تصميم، نگراني بين سهام داران ايجاد کرد چراکه افراد پس از خريد دارايي سهام را مشاهده نمي‌کردند و همين عدم نمايش دارايي سهام، افراد را نگران کرد.

فردين آقابزرگي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره تاثير تصميم جديد براي ممنوع کردن فروش سهام خريداري شده در همان روز در بازار سرمايه اظهار داشت: تعداد بسيار اندک از سهام‌داران بازار به صورت دي تريد فعاليت مي‌کردند اين خريد و فروش روزانه به اين معنا که سهمي را صبح خريداري و همان روز به فروش مي‌رساندند که شايد اين يکي از دغدغه‌هاي سازمان بورس براي پيشگيري از تلاطم در نوسان قيمت بود که اين اقدام را ابزار پيشگيري تشخيص داده‌اند.

وي ادامه داد: اساسا وقتي دامنه نوسان تعريف مي‌شود يعني اعطاي مجوز براي هر گونه معامله در يک روز که مثبت و منفي 5 مي‌تواند افراد معامله داشته باشند. به هر حال به دليل اقتضاي شرايط حال حاضر اين ابزارها از جمله ابزارهايي هستند که مي‌توانند شرايط را تا حدودي بازار را کنترل کنند.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه معتقدم آثار معکوس اين ابزار کنترل کننده اثر بسيار پررنگ‌تري دارد، افزود: چراکه وقتي در يک شرايط رواني نه چند متعادل يک ابزار کم اهميت را به کار مي‌گيريم، بازتاب جو رواني محکم‌تر و پررنگ‌تر خود را نشان مي‌دهد  و خود به خود حس محدوديت،‌ نگراني‌ها و ترس‌ سهام‌داران را افزايش مي‌دهد. بنابراين معتقدم ابزار ناکارآمدي براي کنترل بازار است.

آقابزرگي درباره واکنش امروز بازار به اين تصميم اظهار داشت: دقيقا امروز شاهد همين اثرگذاري در بازار بوديم به طوري که به يک باره سهام‌هايي مثبت بودند بعد از پياده سازي و اجراي اين تصميم، نگراني بين سهام داران ايجاد کرد چراکه افراد پس از خريد دارايي سهام را مشاهده نمي‌کردند و همين عدم نمايش دارايي سهام، افراد را نگران کرد.            

وي ادامه داد: امروز حدود 28 هزار واحد مثبت با اجرا اين تصميم به 4 هزار مثبت کاهش يافت. درحالي که فقط سه سهم در مجموع 12 هزار واحد مثبت بودند اما شاخص فقط 4 هزار واحد مثبت بود. شاخص هم وزن و شاخص کل به طور مشهود 180 درجه با هم اختلاف داشتند. 25 درصد مثبت شاخص کل در مقايسه با منفي 25 صدم درصد شاخص هم‌وزن قرار داشت.