خودروسازان ملزم به عرضه محصولات در بورس مي‌شوند

تاریخ انتشار : 1399/07/12

مديرکل صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صمت اعلام کرد: براساس گزارشات و جلسات که در کارگروه توسعه صنايع و معادن برگزار شده، شرکت‌ها ملزم به عرضه خودروهاي خود تنها از طريق بورس مي‌شوند.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا) و به نقل از ايلنا؛ خودرو و ساماندهي بازار خودرو، يکي از اولويت‌هاي اصلي کميسيون صنايع بوده است. طي دو الي سه ماه با يک کار فشرده طرح با موضوع ساماندهي بازار و صنعت خودرو سبک تهيه شد و اکنون نيز در کميسيون صنايع در حال بررسي و کار کارشناسي بيشتر روي اين طرح هستند تا در چند هفته آتي طرح را به صحن بياورند و رأي‌گيري کنند.

يکي از موارد مطرح شده در اين طرح عرضه خودرو در بورس است، سهيل معمار باشي در رابطه با چگونگي اين عرضه اظهار داشت: ارائه خودرو در بورس کالا، موضوعي است که در طرح  نمايندگان مجلس براي سازماندهي بازار خودرو مطرح شده و براساس گزارشات و جلسات که در کارگروه توسعه صنايع و معادن برگزار شده به اين نحو است که شرکت‌ها ملزم به عرضه خودروهاي خود تنها از طريق بورس هستند.

وي ادامه داد: به عبارتي براي خودروها و براساس فرمول قيمت گذاري، پايه قيمتي تعيين مي‌شود و پس از آن در بورس عرضه مي‌شود تا براساس عرضه و تقاضا رقابت شود. در نهايت قيمت فروش مشخص مي‌شود و خودروسازها محصولات خود را  به آن قيمت به فروش مي‌رسانند.

اين مقام مسئول تصريح کرد: همچنين قرار است در مورد ما به‌التفاوت قيمت کشف شده در بورس و قيمت پايه که بهاي تمام شده خودرو سازان به علاوه يک سود منصفانه خواهد بود، تصميم‌گيري شود تا از اين منابع جهت استفاده از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و يا توسعه فعاليت‌هاي تحت توسعه در صنعت خودرو و توسعه محصولات جديد برنامه ريزي شود.