سبقت صندوق ها از شاخص کل بورس

تاریخ انتشار : 1399/07/14

بورس تهران در حالي نيمه نخست سال ۹۹ را با ثبت بازدهي ۲۲۲ درصدي سپري کرد که در اين ميان برخي از صندوق هاي سرمايه گذاري، با عملکرد درخشان خود توانستند از نماگر اصلي بازار سبقت گيرند و بازدهي به مراتب بهتري را به نمايش گذارند. به طوري که در اين راستا سوددهي اين صندوق ها تا محدوده بيش از ۲۷۰ درصد پيش رفت. 

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، بررسي جزئيات عملکرد صندوق هاي سرمايه گذاري فعال در بازار سرمايه نشان از آن دارد که همگام با فضاي مثبت حاکم بر بازار، اين نهادهاي مالي نيز عملکردي قابل توجه داشتند. البته در اين ميان نبايد نقش نوسانات حاکم بر بازار به ويژه در شهريورماه را ناديده گرفت که تا حدود زيادي از بازدهي نيمه نخست سال، کاست. به اين ترتيب ميانگين رشد بهترين صندوق هاي سهامي در شش ماه اول سال ۹۹ بين ۲۰۰ تا ۲۷۰ درصد ارزيابي شد که در اين ميان صندوق انديشه خبرگان سهام با ۲۷۶ درصد بازدهي توانست عملکردي شگفت انگيز کسب کند و در رتبه اول قرار گيرد. در ادامه اين روند نيز دو صندوق مشترک يکم آبان با ثبت بازدهي ۲۵۲ درصدي و صندوق باران کارگزاري بانک کشاورزي با ثبت بازدهي ۲۳۹ درصد بازدهي به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم جاي گرفتند. صندوق سهام بزرگ کاردان نيز در نيمه نخست سال توانست سودي بالغ بر ۲۲۵درصد به سرمايه گذاران اعطا کند و در فهرست برترين صندوق هاي اين دوره شناخته شود.

در ميان صندوق هاي با درآمد ثابت نيز ميانگين بازدهي کسب شده در محدوده ۳۷ درصد قرار داشت. البته در اين ميان برخي صندوق ها، سودهايي به مراتب بالاتر کسب کردند و عملکردي قابل توجه در کارنامه خود ثبت کردند. در اين راستا مي توان به  ثبت بازدهي بيش از ۵۰ درصدي توسط صندوق گنجينه الماس بيمه دي اشاره کرد. دو صندوق مشترک گنجينه الماس پايدار و مشترک البرز نيز هر کدام به ثبت سودي در محدوده بيش از ۴۳ درصد در فهرست ديگر صندوق هاي برتر شناخته شدند.

 بازدهي صندوق هاي مختلط نيز با توجه به ماهيت عملکردي، در محدوده سوددهي دو صندوق سهامي و درآمد ثابت در نوسان بود. به طوري که برترين صندوق هاي اين حوزه بازدهي در محدوده ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد را کسب کردند. در اين راستا صندوق سپهر انديشه نوين، با کسب بازدهي بيش از ۱۶۲ درصدي به عنوان برترين صندوق در اين حوزه شناخته شد. جايگاه دوم نيز به صندوق توسعه پست بانک با سودي بالغ بر ۱۲۹درصد تعلق گرفت.

در ميان صندوق هاي قابل معامله سهامي يا همان ETF هاي بازدهي تا محدوده ۲۳۶درصد پيش رفت. به نحوي که  شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فيروزه به عنوان برترين صندوق شناخته شد. صندوق سرو سودمند مدبران نيز در حالي رتبه دوم را با ثبت بازدهي ۲۲۹درصدي کسب کرد که سه صندوق آرمان آتيه درخشان مس، افق ملت و تجارت شاخصي کاردان با اختلافي اندک از يکديگر در رتبه هاي بعدي جاي گرفتند.

 

​​​​