پيشنهاد فراهم شدن امکان فروش ارزش صادرکننده به واردکننده

تاریخ انتشار : 1399/07/14

رييس مجمع عالي واردات گفت: بايد امکان فروش ارز صادرکننده به واردکننده فراهم شود و ارز در اختيار واردات قرار گيرد.

به گزارش ايبِنا، مدت زيادي از انباشت کالاها در انبارهاي گمرکات کشور مي گذرد که دلايل متعددي هم دارد؛ از الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک و اقدامات صاحبان کالا در راستاي اظهارکالا به گمرک و ترخيص آن گرفته تا فرآيند تشريفات گمرکي و ترخيص کالا از گمرک و سيستم حمل و نقل کشور.

اما خبر اميدبخشي که به تازگي نقل محافل رسانه اي شده است، تصميمات جديد درباره تخصيص ارز و ترخيص کالاهاي اساسي بود که در همين باره وزير اقتصاد با اشاره به سفر معاون اول رييس جمهور و رييس کل بانک مرکزي به بندر شهيد رجايي گفت: در راستاي تسهيل ترخيص کالاهاي مانده در گمرک نگراني بابت تحريک تقاضاي ارز نيست، زيرا اين موضوع شامل کالاهاي اساسي و خط توليد است و بنابراين تقاضاي ارز را افزايش نمي‌دهد.  

براساس تصميمات جديد، بانک مرکزي اعلام کرد واردکنندگان کالاهاي مانده در گمرک را ترخيص کنند و ۳ ماه بعد ارز تخصيصي به آنها تعلق مي گيرد. اين در حالي است که برخي کارشناسان معتقدند بايد فکري به حال اعتماد از دست رفته مردم کرد.

عليرضا مناقبي؛ رييس مجمع عالي واردات در گفتگو با ايبِنا اين روش کنوني ترخيص کالاهاي مانده در گمرک را اشتباه مي داند و مي گويد: به نظر نمي رسد دولت و بانک مرکزي بتواند ارز مورد نياز اين حجم از کالاهاي مانده در گمرک را تامين کند که اگر اينطور است بايد به صراحت اعلام کند و از خود مردم بخواهد که امور را دست بگيرند.

وي با تاکيد بر اينکه هميشه گفته ام «کار مردم را به مردم بسپاريد» تصريح کرد: اقتصاد را نمي توان با دستور پيش برد؛ بنابراين براي بهبود وضعيت کنوني بايد اختيار ارز را آزاد بگذارند تا قيمت آن در بازار آزاد و براساس عرضه و تقاضا مشخص شود.

مناقبي با اين پيشنهاد که رييس کل مرکزي بايد با افراد کاربلد و کارشناس حوزه تجارت به مذاکره بنشيند، ادامه داد: براي ترخيص کالاهاي مانده در گمرکات بايد به صادرکننده اجازه دهند ارز خود را در اختيار واردکننده قرار دهد تا بانک مرکزي نخواهد متعهد به پرداخت حجم زيادي از ارز به واردکنندگان بشود. شايد تا در مقطع کوتاهي شاهد جهش نرخ باشيم اما بالاخره در مسير درست قرار مي گيرد چرا که اگر صادرکننده ارز را گران بفروشد واردکننده هم به توليدکننده گران مي فروشد و اين چرخه به همين صورت ادامه مي يابد؛ يادمان نرود که اقتصاد يک چرخه است و با دستور جلو نمي رود.

رييس مجمع عالي واردات گفت: بانک ها بايد درباره تامين ارز به صاحبان کالاها اطمينان بدهند تا شاهد رسوب کالا در مبادي ورودي کشور نباشيم.

  •