ايجاد کانال‌هاي هدايت نقدينگي به توليد

تاریخ انتشار : 1399/07/15

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: به منظور جلوگيري از رشد يکباره نرخ ارز و همچنين حفظ ارزش پول ملي،‌ بايد کانال‌هايي به منظور هدايت نقدينگي به سمت توليد ايجاد کنيم.

جعفر قادري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به اينکه بانک مرکزي بايد برخي از کارها مانند به وجود آوردن زمينه تسهيل صادرات و برگشت ارز که در دست انجام است را سريع‌ترعملياتي سازد، گفت: بدون شک براي تامين مواد اوليه خطوط توليدي نياز است تا ارز اختصاص داده شود، زيرا چنانچه مواد اوليه وارد نشود، صادرات هم وجود نخواهد داشت.

وي اضافه کرد: تمام تلاش‌ها بايد بر اين اصل استوار باشد که نيازهاي ارزي را در داخل کشور تامين کنيم و وابسته به خارج نباشيم. علاوه بر اين بايد کانال‌هايي که مي‌توانند نقدينگي را به سمت بخش توليد ببرند را مدنظرقرار داد زيرا اين نقدينگي‌ها به صورت سرگردان در هر بخشي ايجاد مشکل مي‌کند و مي‌تواند به سرعت افزايش قيمت ارز و کاهش ارزش پول ملي را به همراه آورد.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه در اين رابطه يادآور شد: مشکل فوق با حرکات کُند و لاک‌ پشتي حل نخواهد شد، بنابراين نياز است تا به سرعت مقررات‌زدايي در دستور کار دولت قرار گيرد. همچنين دقت و توجه به شرکت‌هاي دانش بنيان که توانايي کاهش فاصله فني و تکنولوژي با کشورهاي پيشرفته را دارد، افزايش يابد زيرا اين مسئله نياز به واردات را کاهش و زمينه براي توسعه صادرات را فراهم مي‌آورد.

قادري تاکيد کرد: حمايت از توليد شاه کليد تمام سياست‌هايي است که مي‌تواند در اين شرايط مشکل را حل کند. اين مسئله از ورود نقدينگي و کانال‌هايي که با رانت همراه هستند را مشکل‌دارمي‌کند زيرا چنانچه نسبت به توليد بي‌توجهي صورت گيرد زمينه رشد نقدينگي بيشتر فراهم خواهد شد که در مقاطع مختلف مشکل‌زا است.

وي در اين رابطه اظهار داشت: علاوه براين بايد درنظر داشت که حل مشکلاتي مانند بازار بورس، کمک به تسهيل ساخت مسکن و ... به بخش‌هاي مختلف توليد کمک موثري خواهد کرد که اين مسئله نبايد دور از نظر باقي بماند.

اين عضو خانه ملت درباره کمک مجلس به دولت در اين زمينه تصريح کرد: نمايندگان لوايحي که توسط دولت به مجلس تقديم مي‌شود را مورد حمايت قرارمي‌دهند و هر جا نياز بود، هماهنگي‌هاي لازم را صورت خواهند داد. علاوه براين طرح‌هايي هم مجلس در دست اقدام و پيگيري دارد تا با کمک آنها فضاي کسب و کار بهبود پيدا کند.

قادري درباره تبعات افت ارزش پول ملي بيان کرد: افت ارزش پول ملي بازار را بي‌ثبات مي‌کند و با توجه به وابستگي توليد داخلي  به مواداوليه، ماشين آلات و تجهيزات خارجي بنابراين هراندازه ارزش پول ملي کاهش يابد، نرخ تورم افزايش پيدا مي‌کند و خلاف برخي از کشورها که کاهش ارزش پول ملي به رشد صادرات مي‌انجامد در ايران ارز تبديل به کالاي سرمايه‌اي مي‌شود.

وي افزود: افزايش قيمت ارز و کاهش ارزش پول ملي منجر به افزايش واردات و بي‌ثباتي و به هم خوردن تعادل اقتصادي و بي‌عدالتي بين مناطق، قشرها و گروه‌هاي مختلف خواهد شد.

  •