اسماعيل صابري : نقدينگي به سمتي مي‌رود که ارزش زماني خود را حفظ و يا به نوعي از تورم فرار کند

تاریخ انتشار : 1399/07/19

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفته که به منظور جلوگيري از رشد يکباره نرخ ارز و همچنين حفظ ارزش پول ملي، بايد کانال‌هايي به منظور هدايت نقدينگي به سمت توليد ايجاد کنيم.

اين سوال مطرح مي‌شود که اين راهکار در شرايط فعلي اقتصاد چقدر پاسخگو است و وظيفه بانک مرکزي و سيستم بانکي براي ايجاد اين کانال چيست؟

 در همين رابطه اسماعيل صابري کارشناس مسائل اقتصادي و نايب رييس شوراي عالي کانون در گفتگو با خبرنگار پول نيوز عنوان کرد: اگر منظور از ايجاد کانال هدايت نقدينگي چيزي فراتر از بازار پول و بازار سرمايه است که بايد ماهيت اين گفته شفاف و تبيين شود. در حال حاضر دو بال تامين نياز‌هاي تامين مالي اشخاص حقيقي و حقوقي بازار پول و سيستم بانکي و بازار سرمايه يا همان بورس است.

وي افزود: در کشور ما بار اصلي تامين مالي شرکت‌ها به دوش سيستم بانکي است و بخش کمتر آن بر عهده بازار سرمايه است که با افزايش ضريب نفوذ بورس ميان مردم و بزرگ‌تر شدن اين بازار، پيش بيني مي‌شود در آينده سهم درصد اين بازار از تامين مالي کشور افزايش يابد.

صابري با بيان اينکه در اقتصاد کشور ما تورم وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اين که تورم در اقتصاد کشور ما فعلا وجود دارد يا به تعبيري نهادينه شده است لذا نقدينگي در وهله اول به سمتي مي‌رود که ارزش زماني خود را حفظ کند يا به نوعي از تورم فرار کند. در وهله بعد صاحب نقدينگي تلاش مي‌کند عايدي مازاد بر تورم اسمي داشته باشد پس به سمت سرمايه گذاري مي‌رود. اين سرمايه گذاري در بانک در قالب سپرده سرمايه گذاري مدت دار است و در بازار سرمايه در قالب خريد سهام شرکت‌ها يا ساير اوراق بهادار، لذا جريان نقدينگي ارتباط مستقيمي با جذابيت و بازدهي هريک از اين بازار‌ها و مقاصد دارد.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در کشور عنوان کرد: موضوع ديگر که شايد مدنظر نماينده مجلس بوده است، موضوع تخصيص منابع و نقدينگي به واحد‌هاي توليدي است که در بانک‌ها با سنجش اهليت و ظرفيت شرکت در بهره برداري از پول و سرمايه صورت مي‌گيرد. در بازار سرمايه هم از طريق افزايش سرمايه يا عرضه اوليه در بورس نقدينگي وارد شرکت مي‌شود.

صابري خاطر نشان کرد: وظايف بانک مرکزي هم در قانون مشخص و تنظيم کننده نظام پولي و اعتباري کشور است. هرچه قوانين و سياست‌ها با ثبات و دقت بيشتري تدوين و ابلاغ شود، سيستم بانکي بهتر مي‌تواند به ماموريت خود عمل کند.