ورود بازارساز به بازار اسکناس ارز

تاریخ انتشار : 1399/07/21

بانک مرکزي به عنوان بازارساز از امروز روزانه ۵۰ ميليون دلار به بازار متشکل ارزي تزريق خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، در پي نوسانات اخير بازار ارز بانک مرکزي تصميمات جديدي را به منظور مديريت و ثبات اين بازار اتخاذ کرده که از امروز اجرايي خواهد شد. بانک مرکزي در اين اقدامات تازه بازار متشکل ارزي را هدف قرار داده و تلاش کرده با افزايش عرضه ارز در اين بازار و باز گذاشتن دست بازيگران براي خريد در سقف‌هاي بالاتر بر نرخ ارز در بازار اثر بگذارد.

نخستين اقدام بانک مرکزي در اين راستا افزايش عرضه به منظور تامين نيازهاي متقاضيان است. به اين منظور بانک مرکزي قصد دارد از امروز روزانه ۵۰ ميليون دلار به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزي عرضه کند تا با اين اقدام بتواند نرخ‌ها را در اين بازار بشکند.

اقدام ديگر بانک مرکزي که از امروز اجرايي خواهد شد، افزايش سقف خريد کارگزاران در بازار متشکل ارزي است. براساس تصميم بانک مرکزي سقف خريد بانک‌ها و صرافي‌ها از امروز در حالي به ۵۰۰ هزار دلار افزايش يافته است که تا پيش از اين ۵۰ هزار يورو و يا معادل آن به ساير ازها بوده است.

اين اقدامات بانک مرکزي در حالي صورت گرفته که دکتر همتي رييس کل اين بانک چندي پيش از افزايش عرضه ارز حاصل از صادرات خبر داده بود که اين اتفاق مي‌تواند عرضه ارز در سامانه نيما را افزايش دهد. حال بانک مرکزي در اقدامي ديگر بازار اسکناس را نيز مورد هدف قرار داده و قصد دارد با افزايش عرضه در بازار متشکل ارزي بر قيمت ارز در هر دو بازار حواله و اسکناس از طريق افزايش عرضه اثرگذار باشد.

رييس کل بانک مرکزي پيش از اين نيز در اظهار نظري تاکيد کرده بود که نرخ‌هاي طرح شده در بازار ارز واقعي نيست و بانک مرکزي مصمم است که نرخ ارز را کنترل کند. همچنين در اقدامي ديگر دکتر همتي در راس هياتي بانکي و تجاري صبح امروز عازم بغداد شده تا مذاکراتي با مقامات بانکي و اقتصادي اين کشور در راستاي افزايش ورود ارز به داشته باشد.

  •