وجود ساختار نظارتي مستمر در بازار بورس ضروري است

تاریخ انتشار : 1399/08/28

رشت- نماينده رشت در مجلس با بيان اينکه بازار سرمايه نيازمند تصميمي جدي است، گفت: بايد روابط عرضه‌کنندگان سهام و خريداران، تحت کنترل باشد تا بازار سرمايه از جولان سوداگران خالي شود.

محمدرضا احمدي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت بورس در کشور، اظهار کرد: منشأ دست‌کاري اوليه در بازار سرمايه دولت بود چرا که با ايجاد هيجان اوليه در اين بازار، سرمايه‌هاي مردم را روانه بورس کرد.

وي با بيان اينکه دولت بعد از جبران کسري بودجه، تلاش کرد پيش از تخليه طبيعي هيجان منفي بازار، اقدام به نوسان گيري بازار کند، گفت: دولت با عرضه حقوقي درصدد واقعي کردن ارزش سهام شرکت‌ها برآمد اما بعد از آن، بازار از دست دولت خارج و نوسان‌گيرها موج‌سواري کرده و عنان بازار را در دست گرفتند.

نماينده رشت در مجلس در ادامه افزود: اين افراد با همان فرمول دولت مبادرت به عرضه بالاي سهام شرکت‌ها کرده و پس از سقوط نجومي ارزش‌ها در صف خريد قرار گرفته و از اين طريق زمينه هدر رفت سرمايه مردم فراهم شد.

احمدي با بيان اينکه بازار سرمايه نياز به چند تصميم جدي دارد، تصريح کرد: بايد روابط عرضه‌کنندگان کلان سهام و خريداران کلان همان سهام، تحت کنترل باشد تا بازار سرمايه از جولان سوداگران خالي شود.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأکيد بر ضرورت وجود ساختار نظارتي مستمر در بازار بورس، اضافه کرد: بايد به همان سياق ابتدايي و البته نه در آن حد، دولت مبادرت به تحريک بازار سرمايه کند تا بخشي از ضررهاي مردم جبران شود.

وي با بيان اينکه با اعمال ماليات بر مازاد بر يک درصد معين از سود خالص در بازار سرمايه، مي‌توان بازار سرمايه را از هيجانات مصون بداريم، گفت: البته براي ثبات بازار و بورس بايد از نظر کارشناسان خبره و متخصص کمک گرفت تا اين بازار سرمايه به سمت ثبات مطلوب هدايت شود.