مروري بر مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته گذشته

تاریخ انتشار : 1399/09/01

پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، به بررسي مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت، پرداخته است.

پايداري روند بازار سرمايه با تصميمات شوراي عالي بورس+ فيلم

فرهاد دژپسند در حاشيه جلسه هيئت دولت گفت: با تصميمات جديد شوراي عالي بورس و تقويت محرک‌هاي تقاضا و آمادگي ايجاد ثبات مستمر با عرضه اوليه ها، اميدوار به پايداري شرايط موجود در بازار سرمايه هستيم.

مشاهده کل خبر

مصوبات جديد شوراي عالي بورس اعلام شد

دکتر قاليباف در خصوص مصوبات جلسه شوراي عالي بورس، گفت: براساس اين مصوبات، مقرر شد بانک مرکزي در امور صدور مجوز براي صندوق هاي سرمايه گذاري وابسته به نهادهاي مالي مرتبط با بانکها، تسريع و تسهيل کند. همچنين امکان تاسيس صندوق براي بانک‌هاي فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسيس بيش از يک صندوق براي بانک ها نيز صادر شد. سخنگوي شوراي عالي بورس در ادامه افزود: در خصوص تغيير جزئيات نصاب سهام در صندوق هاي سرمايه گذاري با درآمد ثابت نيز تصميم گيري شد.

مشاهده کل خبر

لغو پذيرش در بورس درصورت نداشتن بازارگردان

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه هم اکنون روي ۲۹۸ نماد عمليات بازارگرداني صورت مي گيرد، گفت: همه ناشرين مکلف به ايجاد يا استفاده از عمليات بازار گرداني شدند و ممکن است ناشراني که از تکاليف خود سرباز زنند، پذيرش آنها در بورس و فرابورس لغو و صلاحيت حرفه اي مديران سلب شود. قاليباف با بيان اينکه در بخشهاي مختلف قانون بازار اوراق بهادار به بازارگردانها اشاره شده است، توضيح داد: در دو دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و پذيرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ايران، ناشران به داشتن حداقل يک بازارگردان مکلف  شدند. اين دو دستورالعمل مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.

مشاهده کل خبر

بازار سرمايه به تغيير نرخ سود بانکي حساس است

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، هرگونه افزايش نرخ سود بانکي در شرايط فعلي را مفيد به حال اقتصاد کشور ندانست و گفت: افزايش نرخ سود تسهيلات به افزايش تورم دامن خواهد زد. مهدي تقوي در پاسخ به سوالي درخصوص تاثير افزايش احتمالي نرخ سود بانکي بر ديگر بازار ها از جمله بازار سرمايه هم گفت: از آنجا که بازار سرمايه يک بازار پويا و در عين حال حساس به اتفاقات و اخبار پيراموني است، ممکن است با افزايش نرخ سود بانکي، برخي  افراد ريسک گريز به هواي کسب سود بيشتر، از بازار سرمايه به سمت بانک ها حرکت کنند.

مشاهده کل خبر

پتانسيل بالاي بازار سهام براي سرمايه گذاري

محمد حسن نژاد ضمن تاکيد بر ارزنده بودن بازار سرمايه اظهار کرد: با توجه به اين موضوع سهامداران بايد توجه داشته باشند که سهام خود را به راحتي به فروش نرسانند و به سمت سهامِ «ارزشي» بروند؛ همچنين بهتر است از سهم‌هاي کوچک فاصله گرفته و با کمک تحليل افراد متخصص و آگاه نسبت به بازارسرمايه، معاملات خود را انجام دهند. اين نماينده پيشين مجلس افزود: با اين وجود عدم اعتماد و نااميدي در اين بازار شکل گرفته است، اما سهامداران در نظر داشته باشند که بورس افت و اخيزهاي زيادي به خود ديده است و نوسان جزو ذات اين بازار است، بنابراين در بلندمدت جاي نگراني وجود ندارد و بازدهي مناسبي نصيب افرادي مي شود که صبر را در دستورکار خود قرار دهند.

مشاهده کل خبر

وزارت دفاع پيشگام عرضه ملک در بورس کالا

معاون توسعه بازار بورس کالاي ايران گفت: وزارت دفاع نخستين ملک مازاد خود را براي فروش از طريق بورس کالا، آماده عرضه کرده است. ناصرپور گفت: پايه پيشنهادي قيمت اين زمين ۱۳۰ ميليارد ريال است و نحوه ثبت نام براي شرکت کردن در حراج، بدين گونه است که همه افراد مي‌توانند با داشتن کد بورسي در اين حراج شرکت و از ملک مذکور بازديد کنند.

مشاهده کل خبر

دو نکته مهم براي دستيابي به بالاترين سود در بورس

به گفته يک کارشناس بازار سرمايه، سرمايه گذاران همواره بايد بر اساس آمار و واقعيت هاي اقتصاد و بازارهاي مالي به معامله بپردازند. در اين راستا به دفعات به دو جمله ساده تاکيد داشته و دارم؛ در گام نخست پرتفوي يک سهامدار از توزيع مناسب برخوردار باشد؛ سهامي را انتخاب کرده باشد که از ارزش بازار بالا برخوردار بوده(بلوکي)، سهام شناور مناسبي داشته، دارايي محور و صادرات محور باشد. در گام دوم نيز حدود ۱۰ سال از حضور و معامله آن در بازار سرمايه گذشته باشد. در اين صورت چنين سرمايه گذاري، کسب سود و عايدي مناسب و همچنين افزايش ثروت مناسب براي سهامدار به دنبال خواهد داشت. قطعا مناسب ترين گزينه سرمايه گذاري در مقايسه با ديگر بازارهاي سرمايه گذاري است. عليرضا عسگري ماراني، کارشناس بازار سرمايه افزود: مهمترين نکته براي موفقيت در بازار سرمايه داشتن نگاه بلندمدت است. قطعا سرمايه گذاري در بورس در کمتر از يک سال، سود مناسب به دنبال نخواهد داشت.

مشاهده کل خبر

گزينه جايگزين افزايش سود، هدايت سرمايه ها به بورس است

معاون سرمايه گذاري و توسعه بازار شرکت تأمين سرمايه اميد، گزارش هاي شش ماهه شرکت ها را جذاب و فراتر از انتظار تحليلگران توصيف کرد. احسان عسکري اظهار داشت: گزارش هاي شش ماهه به واسطه رشد قيمت ارز در بازار آزاد و نيمايي و تصميمات اتخاذ شده در خصوص فروش ارز شرکتهاي صادرات محور از سوي دولت جذابيت زيادي را با خود به همراه داشت که بخشي از آن فراتر از انتظارات تحليلگران بوده است.

مشاهده کل خبر

بازار سرمايه، آماده معاملات منطقي است

مديرعامل شرکت مشاور سرمايه گذاري ارزش‌پرداز آريان، بازار سرمايه را در حالتي ارزنده و آماده براي معاملات منطقي ارزيابي کرد و گفت: هيچ بازاري به اندازه بازار سرمايه شرايط سرمايه گذاري با مبالغ اندک و امنيت بالا را ندارد. احمد پويانفر با اشاره به نگراني سهامداران از کاهش سودآوري شرکت ها در پي افت نرخ دلار اظهار داشت: اتفاقات بازار سرمايه و نرخ سهام به طور تقريبي بر مبناي دلار ۱۴ هزار تومان در بورس شکل گرفته است؛ يعني هنوز فاصله زيادي با نرخ امروزي دلار دارند و هيچ جاي نگراني براي وضعيت سهام شرکت ها وجود ندارد.

مشاهده کل خبر

بازارهاي موازي بورس، هدف جذابي براي سرمايه گذاري نيستند

مديرعامل کارگزاري بانک مسکن، هرگونه افزايش نرخ بهره را چالش جديدي براي ديگر بازارها از جمله بازار سرمايه ارزيابي کرد. بحرالعلوم خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد سپرده هاي بانکي بلند مدت و بازار سرمايه محل امن تري براي ورود نقدينگي باشد. در قياس اين دو بازار نياز به مرور عوامل بنيادي بازار سرمايه داريم، اما به طور کلي با نگاهي به قيمت سهم ها شاهد آن هستيم که P/E فوروارد برخي شرکت ها به رقم ٥-٦ رسيده و با در نظر داشتن ريسک هاي احتمالي که هميشه براي بورس وجود دارد، بايد گفت سرمايه گذاري در بازار سهام منطقي و جذاب تر از ديگر بازارها است و مي توانيم جذب نقدينگي فراتر از انتظار را شاهد باشد.

مشاهده کل خبر

کم واکنشي به خبرهاي مثبت و بيش واکنشي به خبرهاي منفي، عامل ضرر و زيان در بازار سرمايه

محمدابراهيم سماوي، مدير تحليل گروه صنعتي و معدني امير با اشاره به فاکتورهاي تأثيرگذار در بازار سرمايه و اشاره به گزارش عملکرد شرکت ها به عنوان يکي از اين عوامل، بيان داشت: بررسي صورت­ هاي مالي ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ شرکت­هاي بورسي از چند حيث حائز اهميت است.يکي از منظر قابليت اتکا بودن، زيرا اين گزارش ها، تنها گزارش هاي ميان دوره­اي هستند که حسابرسي مي­شوند و همچنين به دليل اينکه سال مالي عمده شرکت ­ها منتهي به آخر اسفند ماه است، اين گزارش ها مبين عملکرد شرکت ­ها در نيمي از مسير سال مالي شرکت است و چشم انداز روشن­ تري نسبت به سود برآوردي هر سهم مي‌دهند.

مشاهده کل خبر

اصلاح قيمت‌ها و رشد ارزندگي سهام /چه فاکتورهايي در پيش‌بينيِ آينده بازار مهمند؟

مديرعامل سرمايه گذاري کاريزما ارائه پيش‌بيني از آينده بازار سرمايه را منوط به بررسي شرايط فعلي آن دانست و گفت: يکي از موضوعات مهم در اين خصوص، قيمت روز سهام است که خود تحت تاثير عوامل مختلفي قرار دارد. در اين ميان، يکي از مهمترين فاکتورهايي که در قيمت هر دارايي اعم از سهام يا دارايي هاي فيزيکي و غيره مطرح است، بحث ارزشِ آن دارايي است. عباسيون تصريح کرد: در يک بازار «کارا» و منطقي بايد قيمت به ارزش نزديک باشد، در اصل بايد برابر باشد يا حداقل فاصله زيادي نداشته باشد. حال وقتي ما بحث ارزش ذاتي را مطرح مي کنيم، بحث جريانات نقدي آتي دارايي ها مطرح است که خود آن تحت تاثير عوامل مختلفي است. در بازار سهامِ ما بحث قيمت دلار و فروش شرکت ها تقريبا حرف اصلي را مي زند.

مشاهده کل خبر

گزارش هاي مالي حکايت از ارزندگي سهام دارد

مدير سرمايه گذاري شرکت سبد گردان آگاه، رفتار برخي سهامداران در تشکيل صف هاي فروش را  فاقد تحليل بنيادي دانست و گفت: اگر اطلاعات مالي شرکت ها به درستي بررسي شود، قطعا ارزندگي بسياري از سهم ها مشخص خواهد شد. به گفته منتظري، سهامداران قديمي و با تجربه، در چنين شرايطي که در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده تصميم درست يعني حفظ سهام را اتخاذ مي کنند، اما در هر صورت براي برطرف شدن ترديدهاي ديگر سهامداران، بايد وعده هايي که در گذشته از سوي دولت داده شده عملي شود.

مشاهده کل خبر

بزرگترين چالش بازار سرمايه، تصميمات هيجاني است

مديرعامل کارگزاري ارگ هومن، با بيان اينکه بسياري از سهم ها تقريبا به پايين ترين قيمت ممکن رسيده، زمان فعلي را فرصت مناسبي براي سرمايه گذاري در بازار سرمايه دانست. محسن عباسلو عنوان کرد: اصلاح هايي هم که در  چند ماه اخير رخ داد، عمدتا ناشي از شوک ها و اخبار منفي بود که روزانه در فضاي مجازي رد و بدل مي شد؛ در صورتي که افت شاخص يک امر طبيعي است و  نبايد تبديل به يک اتفاق غير قابل تصور شود

مشاهده کل خبر

امکان خريد اوراق مالي اسلامي در تمام روزهاي معاملاتي

معاونت نظارت مالي و خزانه داري وزارت امور اقتصادي و دارايي طي اطلاعيه اي از امکان خريد اوراق مالي اسلامي در تمامي روزهاي معاملاتي بازار سرمايه خبر داد. پيش از اين، تنها در يک روز معاملاتي در هفته، امکان خريد اوراق دولت در بازار سرمايه توسط نهاد هاي فعال در اين بازار وجود داشت.

مشاهده کل خبر