پيش‌نياز حذف کارت‌هاي بانکي

تاریخ انتشار : 1399/09/09

معاون فناوري اطلاعات بانک سينا با اشاره به اينکه زيرساخت‌ها در شبکه پرداخت به صورت کامل فراهم است، گفت:‌ با اين وجود، در بحث حذف کارت‌هاي بانکي نبايد به صورت شتابزده عمل کرد.

مجيد هادي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا در خصوص برنامه احتمالي براي حذف کارت هاي بانکي در شبکه بانکي کشور با بيان اينکه کليات اين برنامه مورد تاييد است، اظهار داشت: بايد در نظر داشت که در شرايط فعلي، زيرساخت پرداخت به طور کامل فراهم است، در نتيجه بايد از شتاب زدگي در حذف کارت هاي بانکي پرهيز شود. بايد به منافع مادي و معنوي آن فکر کنيم. بالاخره رقم بسيار بالايي پايانه فروشگاهي داريم که اين ميزان بيش از نياز کشور است.

معاون فناوري اطلاعات بانک سينا گفت: کشورهايي مثل چين و هند که به سمت حذف کارت هاي بانکي رفته اند و خدمات موبايلي را توسعه داده اند، چالش سرمايه گذاري براي توسعه پايانه هاي فروشگاهي داشتند.

هادي تصريح کرد: اينکه با چه سرعت و هزينه به سمت حذف کارت هاي بانکي حرکت کنيم، اگر قرار باشد همين شبکه پرداخت و بدون کارمزد باشد، چالش مهمي است که بايد بررسي و تحليل شود.

وي افزود: پارامترهاي قانون گذاري آن را بايد به شکل درستي بررسي و تعيين کنيم. معمولا در تجاري سازي، لزوما به اينکه يک تکنولوژي جديدي آمده، بسنده نمي شود. به عبارت ديگر فقط به ذات تکنولوژي برنمي گردد و بايد خيلي از هزينه ها و منافع و عوامل دخيل در اين موضوع را در نظر بگيريم.

معاون فناوري اطلاعات بانک سينا بيان داشت: اما در مجموع کليت قضيه به نظر مي رسد که مثبت است و حرکت به اين سمت بتواند در آينده بخشي از هزينه هاي پرداخت را کاهش دهد. در کنار آن هم رفاه و توسعه سرويس را براي مشتريان داشته باشد و همه راضي باشند، اما بايد پارامترهاي قانون گذاري مناسبي را در نظر گرفت.