توسعه صادرات، موتور محرک توليد و سرمايه‌گذاري است

تاریخ انتشار : 1399/09/12

جلسه کارگروه رفع موانع جهش توليد، صبح امروز به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا)، اسحاق جهانگيري در اين جلسه از توسعه صادرات به عنوان موتور محرک بخش توليد ياد کرد و گفت: توسعه صادرات از مهمترين عوامل تحقق جهش توليد است، چراکه وقتي بازار صادراتي براي يک محصول وجود داشته باشد، انگيزه سرمايه گذاري و توليد براي آن محصول ايجاد مي شود.
معان اول رييس جمهور افزود: در حال حاضر برخي محصولات توليدي کشور از بازار محدودي براي عرضه برخوردار هستند که اگر بسترهاي لازم براي صادرات اين محصولات و اتصال به بازارهاي بزرگتر فراهم شود، شاهد رقابت و به تبع آن افزايش توليد، بهبود قيمت و ارتقاء کيفيت اين دست محصولات خواهيم بود.
وي با بيان اينکه توسعه صادرات مي تواند جهشي مثبت در توليد رشته هاي صنعتي و کشاورزي ايجاد کند، اظهار داشت: البته لازم است با تدوين قوانين و مقررات روشن و شفاف در حوزه صادرات، اين اطمينان به صادرکنندگان داده شود که با تصميمات لحظه اي و اعمال محدوديت هاي ناگهاني، خللي در برنامه ريزي هاي توليدي و صادراتي آنها ايجاد نمي شود.
 جهانگيري با تاکيد بر لزوم حمايت از صادرکنندگان از سوي بانک مرکزي و ديگر دستگاههاي مرتبط، خاطرنشان کرد: بانک مرکزي بايد برنامه اي دقيق براي حمايت از صادرکنندگان بازارهاي هدف داشته باشد تا امکان رقابت صادرکنندگان ايراني با صادرکنندگان ساير کشورها در جذب بازارهاي هدف فراهم شود.
معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه رويکرد جدي دولت حمايت از توسعه صادرات محصولات کشاورزي است، افزود: بايد سياست گذاري و برنامه ريزي دقيقي براي صادرات محصولات کشاورزي توسط دستگاههاي ذيربط تدوين تا ضمن تامين بازار داخلي، سازوکار مشخصي براي نحوه توليد و صادرات محصولات کشاورزي فراهم شود.
وي خواستار شناسايي و رفع مسائل و تنگناهاي اصلي صادرات محصولات کشاورزي شد و گفت: بايد برنامه اي جدي و دقيق براي حمايت از صادرات محصولات کشاورزي و نيز تکميل زيرساختهاي صادرات اين محصولات داشته باشيم به گونه اي که آثار مثبت آن در کوتاه مدت قابل مشاهده باشد.
در اين جلسه که وزراي جهاد کشاورزي، امور اقتصادي و دارايي و نمايندگان عضو کارگروه از مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه نيز حضور داشتند، برخي احکام و پيشنهادهاي وزارت جهاد کشاورزي براي جهش توليد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد دستگاه هاي ذيربط دستورالعمل و برنامه اي دقيق براي توسعه صادرات محصولات کشاورزي، نحوه حمايت بانک مرکزي از صادر کنندگان و راهکارهاي تحقق جهش توليد در بخش کشاورزي تدوين و در جلسات آتي کارگروه مطرح کنند.