بودجه بدون نفت نياز به اصلاحات اساسي اقتصادي دارد

تاریخ انتشار : 1399/09/12

يک نماينده مجلس گفت: حل مشکل وابستگي بودجه به نفت يک بسته جدي اصلاحات اقتصادي نياز دارد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، با توجه به سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، دولت و مجلس شوراي اسلامي بايد سهم ماليات را در منابع، افزايش و سهم نفت را کاهش دهند. دولت هم اعلام کرده که وابستگي به نفت در بودجه ۱۴۰۰ را به شدت کاهش خواهد داد. روبرت بگلريان، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره چگونگي وابستگي اقتصاد ايران به پول نفت گفت که بايد به سراغ منابع غير نفتي مانند ماليات رويم.

اين نماينده مجلس در اين رابطه ابراز کرد: سال جاري که ايران يا درآمد نفتي نداشت ويا از توانايي انتقال درآمدهاي حاصل از آن بي‌بهره ماند، به نوعي يک بودجه غيرنفتي را متحمل شد، منتها برخي از منابع تامين آن ساز و کارهايي بود که به نوعي افزايش نقدينگي را به وجود آورد. ماليات‌ها، فروش اوراق قرضه و سهام از مواردي محسوب مي‌شود که به کار گرفته شد، اما در کنار نقاط مثبت، بار منفي که مورد اشاره قرار گرفت را نيز به همراه داشت.

وي در ادامه اضافه کرد: دولت به هرحال بايد بودجه را تامين کند و چنانچه بخواهد با اثرات سوء نفتي شدن بودجه همراه نشود، در ابتدا بايد استقلال بانک مرکزي را هر روز بيشتر کند. علاوه بر اين گره‌هاي کوري که باعث کسري بودجه مي‌شود را اصلاح سازد که اين امربه يک اصلاحات اساسي اقتصادي نياز دارد و در کوتاه مدت هم ممکن نيست.

اين عضو کميسيون انرژي درباره ظرفيت‌هاي اقتصاد ايران براي پايان دادن به سلطه نفت يادآور شد: مهمترين عاملي که در ايران بايد به آن تکيه کرد، ماليات‌ است. يعني همان مسئله‌اي که در تمام دنيا هم مورد توجه قرار مي‌دهند. گرچه در اين حوزه موفقيت‌هايي داشتيم، ولي تا حدي که درصدد برآييم بخش زيادي از بودجه را با اين روش تامين کنيم، فاصله زيادي وجود دارد و اکنون مشاهده مي‌شود که درآمدهاي مالياتي به زحمت نيمي از دستمزدي که دولت بايد پرداخت ‌کند را مورد تامين قرار مي‌دهد.     

بگلريان در ادامه تصريح کرد: بايد توجه داشت ماليات از بخش خصوصي و کساني که توليد و کار دارند، بايد اخذ شود. در غير اين ‌صورت به همان گره کوري که هميشه با آن مواجه بوديم يعني فقدان سرمايه‌گذاري و فعاليت کارآمد بخش خصوصي، بهره‌وري پايين و بالا بودن يارانه‌ها و ... برمي‌گرديم.

اين نماينده مجلس در اين خصوص افزود: مورد بعدي حذف يارانه‌ها به مرور است. يارانه‌هاي زيادي توسط دولت پرداخت مي‌شود و حتي در همين مجلس هم با توجه به شرايط کنوني مدام بار تازه‌اي بردوش دولت مي‌افزايند. 

وي در ادامه اظهار داشت: حل مشکل فوق به يک بسته جدي اصلاحات اقتصادي نياز دارد که در شرايط فعلي قابل تصور نيست، بنابراين بايد همان روش ماليات‌گيري را پي گرفت که در کوتاه مدت هم چشم‌انداز روشني ندارد و اينکه سال آينده تا چه اندازه در عمل قطع نفت از بودجه ممکن خواهد بود، ميزان کمي را بايد براي آن در نظر گرفت. 

اين عضو کميسيون انرژي  در رابطه با فعال کردن درآمدهاي ارزي براي کاهش وابستگي بودجه به نفت، تاکيد کرد: صادراتي که توسط بخش خصوصي صورت مي‌گيرد بايد فعال‌تر پيش رود تا از منبع آن ارز وارد کشور شود زيرا قاعدتا دولت‌ها معمولا درآمد ارزي خاصي ندارند و در خصوص ايران درآمد دولت نفت است، در آينده هم چنانچه وضعيت به همين منوال پيش رود، انتظار ديگري نمي‌توان داشت و بعيد به نظر مي‌رسد چنانچه يکي از راه‌هاي مطرح شده به سرانجام نرسد، سال آينده بودجه بدون نفت داشته باشيم.

  •