آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمايه و صنايع

تاریخ انتشار : 1399/10/02

کوروش شمس: از آنجاييکه شرکت‌هاي داراي ارزشِ بازارِ تاثيرگذار در بازارسرمايه عمدتا دلار محور هستند، از اين رو نوسانات قيمت دلار به طور کلي بر بازارسرمايه اثرگذار است.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، کوروش شمس در برنامه امروزِ به وقت تحليل از شبکه تلويزيوني ايران کالا که با موضوع «بررسي آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمايه و صنايع» پخش شد، گفت: در خصوص بحث دلار و بازار سرمايه از نقطه نظر ارزش بازار، عمده ارزش بازار به شرکت‌هاي پتروشيمي، فولادي، صنعتي، پالايشي و ... مربوط مي‌شود که عموما دلار محوراند. اين شرکت‌ها اغلب صادراتي هستند يا نرخ ارز بر قيمت فروش آن‌ها اثر مي‌گذارد، از اين رو تغييرات نرخ ارز بر کليت بازار سرمايه کشور ما به شدت اثرگذار است.

رشد ملايم جايگزين جهش دلار مي‌شود

کوروش شمس در خصوص تاثير دلار بر بازارسرمايه در شرايط فعلي توجه به نکاتي را مهم دانست و افزود: به نظر من  با توجه به چشم‌ اندازهاي سياسي و اقتصادي که در آينده نزديک وجود خواهد داشت، ريال برحسب دلار تقويت خواهد شد و ارزش پول ملي افزايش پيدا خواهد کرد؛ همچنين رشدي که براي افزايش دلار خواهيم داشت به واسطه روش‌هاي ارزش‌گذاري اصليِ دلار مانند قوانين برابري قدرت خريد و يا قانون برابري نرخ بهره قرار نوسان خواهد داشت؛ بنابراين به نظر مي رسد که با جهش دلار مواجه نخواهيم بود، بلکه رشدي مداوم و ملايم در اين خصوص خواهيم داشت، البته اين اتفاق کاملا با تعاملات و چگونگي فضاي سياسي کشور مرتبط است.

وي در ادامه با اشاره به نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني و رانت‌هايي که از محل آن ايجاد شده است، گفت: با توجه به چشم‌اندازها احتمالا ارز ۴۲۰۰ توماني حذف خواهد شد که اين اتفاق در سودآوري برخي صنايع اثرگذار است. اين موضوع در نرخ فروش برخي صنايع اثرگذار است، در نظر داشته باشيد که برخي صنايع مانند صنايع دارويي، شوينده و غذايي درگير قيمت‌گذاري هاي دستوري هستند. صنعت خودروسازي هم دچار چنين مشکلي است که سودآوري اين صنعت را به شدت تحت تاثير قرار داده و اغلب راهي جيب دلالان و واسطه‌ها کرده است.

مديرعامل سبدگردان پاداش سرمايه درباره اينکه چه نرخ ارزي براي بازار سرمايه و صنايع مفيد است، تصريح کرد: با توجه به شرايط فعلي و بر اساس عمليات بازار متشکل ارزي که بانک مرکزي در دستور کار قرار داده است، ارز نيما مي‌تواند مبناي ارزش‌گذاري براي همه صنايع باشد.

وي درباره ارزش واقعي و ذاتي نرخ دلار در اقتصاد ايران بيان کرد: هرچند بحث قانون برابري ارزها براي ارزشگذاري دلار يکي از عوامل تعيين کننده است، اما در اقتصاد کشور ما عواملي ديگر مثل ميزان فروش نفت هم مطرح است و فقط بحث عددگذاري نيست، بر مبناي تمامي اين موارد بين ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان ارزش ذاتي دلار است، اما در شرايط فعلي و با واقعيت هاي اقتصادي پيش‌بيني مي‌شود انتظارات تورمي کاهشي باشد که در اين شرايط  پيش‌بيني جهش نرخ دلار وجود ندارد و احتمالا شاهد رشدي ملايم و متداوم از اين ارز هماهنگ با نرخ تورم خواهيم بود.

تاکيد بر سرمايه‌گذاري غيرمستقيم

شمس در پايان به سهامداران توصيه کرد: اگر به دنبال طمع شيرين سود در بازار سرمايه هستيد و مي خواهيد تا جاي ممکن از ريسک ها به دور باشيد، اما نسبت به سرمايه گذاري در بازارسرمايه مسلط نيوده و دانش لازم در اين حوزه را نداريد از خدمات صندوق هاي سرمايه گذاري و شرکت هاي سبد گردان استفاده کنيد. اين ابزارها به شدت نقد شونده بوده و از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعاليت دارند و مي توانند کمک زيادي به حفظ سرمايه شما داشته باشند.