ايجاد ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ شغل در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي

تاریخ انتشار : 1399/10/06

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از ايجاد ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ شغل با اجراي طرح‌هاي عمراني در اين مناطق تا پايان دولت خبر داد.

به گزارش ايبِنا، مرتضي بانک با بيان اينکه تعدادي از اين شغل‌ها با اجراي طرح‌هاي عمراني ايجاد شده است گفت: ۳۲۰ طرح در مناطق آزاد و حدود ۲۰۰ طرح در مناطق ويژه اقتصادي پيش بيني شده است.

وي با بيان اينکه سرمايه اجراي اين طرح‌ها ۱۰۰ هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است افزود: يک و نيم ميليارد دلار هم سرمايه گذاري ارزي براي اين طرح‌ها در نظر گرفته شده است. معاون رييس جمهور، ايجاد اشتغال براي ۹۳ هزار نفر در مناطق آزاد را هدف گذاري اين طرح‌ها بيان کرد و گفت: اجراي اين طرح‌ها در مناطق ويژه اقتصادي نيز حدود ۹۵۰۰ شغل ايجاد خواهد کرد.
آقاي بانک با اشاره به بهره برداري از ۵۷ طرح در شهريور امسال افزود: در بهمن ماه هم طرح‌هاي ديگري با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهد شد.

وي با بيان اينکه طرح‌هاي پيش بيني شده هر يک بيش از ۱۰ ميليارد تومان سرمايه نياز دارد گفت: اميدواريم تا پايان دولت، طرح‌هايي که براي افتتاح پيش بيني شده به نتيجه برسد. دبير شورايعالي مناطق آزاد ويژه اقتصادي، روند اجراي طرح‌هاي پيش بيني شده را مثبت خواند و افزود: تعدادي طرح ملي نيز در ميان پروژه‌ها وجود دارد که افتتاح خواهد شد.

بانک تکميل و بازسازي فرودگاه کيش را از جمله طرح‌هاي ملي برشمرد و گفت: يک پايانه جديدي داريم که اميدواريم تا پايان امسال يا اوايل سال آينده به بهره برداري برسد. وي طرح تخليه و بارگيري و بانکرينگ محصولات توليدي نفتي در قشم را از ديگر طرح‌هاي ملي خواند و افزود: اين طرح تا پايان سال گشايش خواهد يافت.

بانک به طرح‌هاي عمراني ماکو اشاره کرد و گفت: خطوط جاده‌اي و اتوبان‌هايي که در اين منطقه ايجاد شده افتتاح خواهد شد. وي طرح راه آهن چابهار را از ديگر طرح‌هاي ملي ذکر کرد و افزود: اين طرح اواخر امسال يا اوايل سال آينده با سرمايه گذاري دولت به بهره برداري خواهد رسيد. معاون رئيس جمهور گفت: اين طرح براي مناطق آزاد و افزايش سرويس دهي به سرمايه گذاران بسيار موثر خواهد بود.

بانک در خصوص کالاي همراه مسافر نيز گفت: از ابتداي سال کالاي همراه مسافر را با کميته‌اي که از سوي دولت تعيين شده بود پيش بيني کرديم. وي با بيان اينکه بانک مرکزي و وزارت صمت نيز کالاي همراه مسافر را تاييد و آن را ابلاغ کردند گفت: اين موضوع اکنون در حال اجراست و براي کالاهاي مصرف داخلي مناطق آزاد مشکلي نداريم. وي با اشاره به اين که ميزان واردات کالاي همراه مسافر ۴۵۰ ميليون يورو براي کل سال است افزود: تعداد کالاهاي همراه مسافر ۸۲۰ قلم تعيين شده است.