ضرورت مقاومت بانک مرکزي در برابر استقراض

تاریخ انتشار : 1399/10/07

نايب رييس هيات مديره بورس تهران گفت:‌ هرگونه استقراض جديد از بانک مرکزي به معناي خلق پول و ايجاد نقدينگي جديد است که مي‌تواند هدفگذاري‌هاي نرخ تورم را تحت تاثيرات منفي قرار دهد.

جواد عشقي‌نژاد، نايب رييس هيات مديره شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا اظهار کرد: بانک مرکزي تاکنون برنامه‌هاي اجرايي خود براي هدفگذاري و کنترل نرخ تورم را به خوبي مديريت کرده است. اگر اين برنامه‌ها توسط بانک مرکزي پيگيري نمي‌شد، نرخ تورم بسيار بالاتري از نرخي بود که اکنون وجود دارد.

وي افزود: براي تحقق تورم ۲۲ درصدي، چند موضوع پيش رو قرار دارد. هرگونه استقراض و بدهي جديد از بانک مرکزي به معناي خلق پول و ايجاد نقدينگي جديد است که مي‌تواند هدفگذاري‌هاي نرخ تورم را تحت تاثيرات منفي قرار دهد.

عشقي‌نژاد تصريح کرد:‌ آنچه مسلم است بانک مرکزي بايد مقاومت و ممانعت لازم را براي استقراض دولت از بانک مرکزي داشته باشد و مانع از آن شود که پول بي‌پشتوانه، تلاش‌هاي بانک مرکزي را ابتر کند.

وي با بيان اينکه بانک مرکزي تاکنون در برابر افزايش نرخ سود سپرده بانکي مقاومت کرده است، اظهار کرد: اگر بانک مرکزي بتواند در سه ماه پاياني سال و در سال آينده مانع از افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي شود، موجب خواهد شد تا سپرده‌هاي بانکي به تدريج از بانک‌ها خارج شود و يکي از مقاصدي که اين سپرده‌ها، امکان هدايت به آن را دارند بخش‌هاي مولد اقتصادي و توليدي در کشور است که مي‌توان با زمينه‌سازي مناسب، بستر آن را فراهم و اجرايي کرد.

نايب رييس هيات مديره شرکت بورس تهران با بيان اينکه يکي از آثار مهم کنترل نرخ تورم، بهبود و رونق فضاي کسب و کارهاي اقتصادي است، تصريح کرد:‌ بانک مرکزي بايد تلاش کند تا با کنترل نرخ تورم، هزينه تمام‌شده توليدات را کاهش دهد که مي‌تواند به تدريج رونق فضاي کسب و کارها را به دنبال داشته باشد.

عشقي‌نژاد عنوان کرد:‌ تورم رکودي عاملي منفي در اقتصاد است و بايد به تدريج از شرايط رکود تورمي فاصله گرفت. بخشي از اين مسير مربوط به سياست‌هاي پولي است و البته بايد بر نقش سياست‌هاي مالي نيز تاکيد کرد که تصميم‌هاي مربوط به آن در جاي ديگري و در دولت اتخاذ مي‌شود و در طي اين سال‌ها کمتر به اين سياست‌ها توجه شده است.

وي اظهار کرد: اين اميدواري وجود دارد که با اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ در رشد بودجه‌هاي عمراني و کاهش هزينه‌هاي جاري بازنگري جدي انجام شود تا زمينه کنترل منابع و مصارف و افزايش بودجه عمراني فراهم شود.

نايب رييس هيات مديره شرکت بورس تهران با بيان اينکه نبايد به نرخ ارز با هدف صرف کنترل تورمي نگاه کرد، گفت:‌ اگرچه نرخ ارز در ميزان تورم موثر و با اهميت است اما اگر بخواهيم رشد تورمي را کنترل کنيم صرفا نمي‌توان آن را با ابزارهاي پولي کنترل کرد. اگر کنترل‌هاي شبه دستگاهي وجود داشته باشد، طبيعتا مشکل در جاي ديگري خود را نشان خواهد داد و منجر به افزايش نرخ تورم خواهد شد.

عشقي‌نژاد اظهار کرد:‌ کنترل نرخ ارز با تقويت ارزش پول و بهبود در شاخص‌هاي تاثيرگذار اقتصادي ممکن خواهد بود.

وي درباره نقش عمليات بازار باز در کنترل تورم عنوان کرد:‌ عمليات بازار باز بايد گسترش بيشتري داشته باشد و  فعاليت روزانه فعالان داد و ستدي واحدهاي کوچک نيز بتوانند به آن جذب شوند.