بانک مرکزي درخواست‌هاي غيرضرور ارزي را حذف کند

تاریخ انتشار : 1399/10/08

يک کارشناس اقتصادي گفت: بانک مرکزي بايد همواره بين عرضه ارز و تقاضا ارز توازن برقرار کند و درخواست‌هاي غير ضرور را به دليل محدوديت‌ها حذف کند.

محمدقلي يوسفي، کارشناس امور اقتصادي در رابطه با مديريت منابع ارزي توسط بانک مرکزي در گفت‌وگو با ايبِنا گفت: ارز مانند ساير کالاها داراي عرضه و تقاضا است و ما مسئول عرضه و تقاضاي مشروع هستيم، بخشي از آن غير مشروع رد و بدل مي‌شود.

وي در ادامه اضافه کرد: بانک مرکزي هم بايد در داخل بين عرضه و تقاضا توازن برقرار سازد و هم در سطح بين‌المللي براي صادارت و واردات اين کار را انجام دهد، بنابراين چنانچه صادرکننده ارز را در اختيار بانک مرکزي قرار دهد و وارد کنندگان هم از کانال اين نهاد پولي آن را منتقل سازد، خواهد توانست با مديريت مناسب نوعي توزان برقرار کند تا با کسري يا مازاد مواجه نشود.

اين کارشناس امور اقتصادي در اين رابطه يادآور شد: شرايط کشور اکنون به گونه‌اي است که در وضعيت بحراني قرار گرفته و در تحريم به سر مي‌برد. در کنار اين معضل خارجي، در داخل هم اجماعي بابت پيوستن به fatf وجود ندارد و همين مسئله محدوديت‌هاي زيادي را ايجاد کرده که در نتيجه آن بانک مرکزي را نيز با دشواري‌هاي جديدي همراه ساخته است.

يوسفي در ادامه تاکيد کرد: بخشي از موضوع مديريت ارز به بانک مرکزي ربط پيدا مي‌کند، اما تمام آن مربوط به اين نهاد پولي نيست. تشکيلات، نهادها و سازمان‌هاي گوناگون از وزارتخانه‌هاي مختلف گرفته تا مجموعه دولت و حاکميت در اين رابطه نقش دارند. بنابراين چنين نيست که بانک مرکزي براي موفقيت در اين کار درصدد اصلاح قانون برآيد و يا خودسرانه FATF را مورد اجرا قرار دهد. براي انجام اين امر تمام مسئولان مربوطه بايد تصميم‌گيري کنند.

وي در اين رابطه اظهار داشت: بانک مرکزي زماني مي‌تواند در خدمت ساير اعضا جامعه باشد که زمينه انجام وظايفش به درستي فراهم شده باشد تا بتواند تعهدات خود را به سرانجام برساند، بنابراين تا پيش از عملي ساختن  وظايف‌اش، نمي‌تواند بار اضافي تحمل کند زيرا چنانچه غيرممکن نباشد، بسيار دشوار خواهد بود. در هواپيما هم که باشيد، وقتي کمربند ايمني را مي‌بنديد، اول پدر و مادر بايد اين کار انجام دهند، سپس براي فرزند خود کمربند ببندند. به اين معنا تا زماني که پدر و مادر نتوانند به مراقبت از خود بپردازد، توانايي مواظبت از فرزند خود را هم نخواهند داشت.

يوسفي درباره اولويت‌بندي بانک مرکزي براي تخصيص ارز يادآور شد: بانک مرکزي بايد همواره بين عرضه ارز و تقاضاي ارز توازن برقرار کند. به اين معنا چنانچه عرضه ارز کم است از تقاضا بکاهد و درخواست‌هاي غير ضرور را به دليل محدوديت‌ها حذف کند. تصميم فوق در اختيار اين نهاد پولي قرار دارد که متناسب با توان خود به درخواست‌ها پاسخ دهد.

  •