تصميم براي ۱۶۰ هزار ميليارد تومان منابع جايگزين

تاریخ انتشار : 1399/10/08

سخنگوي ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: حجم اصلاحات لايحه بودجه معني‌دار است فارغ از بحث حذف اورق سلف نفتي، در اصلاحات ذکر شده با اجراي نامه رهبري حداکثر ۹۳ هزار ميليارد تومان کسري ايجاد مي‌شود و بايد براي جايگزين کردن منابع آن تصميمي گرفت.

مژگان خانلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره احتمال حذف انتشار اوراق نفتي ۷۰ هزار ميليارد توماني از بودجه 1400 به دليل مخالفت مجلس و پيش‌بيني دولت براي جايگزين کردن منابع اظهار داشت:  فقط حذف انتشار اوراق نفتي مطرح نيست بلکه اصلاحات ذکر شده در نامه رهبري است و از اين رو تصميم نهايي هنوز اتخاذ نشده است.

وي با بيان اينکه هنوز تصميمي گرفته نشده‌ است که اين اصلاحات را دولت انجام مي‌دهد يا به عهده مجلس گذاشته مي‌شود، ادامه داد: به نظرم امروز و فردا بايد صبر کنيم تا ببينيم چه تصميمي گرفته مي‌شود

سخنگوي ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ تاکيد کرد: حجم اصلاحات لايحه بودجه معني‌دار است فارغ از بحث حذف اورق سلف نفتي، در اصلاحات ذکر شده با اجراي نامه رهبري حداکثر ۹۳ هزار ميليارد تومان کسري ايجاد مي‌شود و بايد براي جايگزين کردن منابع آن تصميمي گرفت.

خانلو افزود: بايد ديد مجلس به بحث اصلاحات ورود مي‌کند يا اينکه لايحه به دولت برگردانده خواهد شد. در هر صورت دولت براي پذيرفتن اين دو گزينه آمادگي دارد و با مجلس در بحث اصلاح همکاري خواهد داشت.

وي درباره سناريوهاي دولت براي جايگزين کردن منابع با احتمال حذف بخش هايي از بودجه گفت: منابع کشور کاملا مشخص است و منابع جديد نمي‌توان خلق کرد. بايد ظرفيت منابع موجود را افزايش داد براي مثال سقف اوراق در بودجه سال آينده 55 هزار ميليارد تومان است و براي جايگزين کردن منابع بايد سقف آن را با اجازه قانون افزايش دهيم. البته اين عدد 55 هزار ميليارد تومان به استناد برنامه ششم توسعه است و نمي‌توانيم آن را تغيير دهيم مگر اينکه اجازه تغيير را بدهند.

سخنگوي ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ با بيان اينکه بايد ظرفيت سازي شود و صرف اينکه سقف اعداد را بالاتر ببريم نمي‌تواند ملاک باشد، افزود: مي‌توان از ظرفيت ماليات هم استفاده کرد به اين شرط که همزمان با اصلاح لايحه بودجه، مجلس هم پايه‌هاي مالياتي جديد را تصويب کند و مراحل اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم در مجلس سريع‌تر طي شود تا پايه‌هاي مالياتي جديد اضافه شود.  

خانلو درباره اينکه چه نهادي تصميم مي‌گيرد بودجه در مجلس يا دولت اصلاح شود، گفت: اينکه اصلاحات جديد بودجه در مجلس انجام شود يا دولت توافق طرفين است که امروز يا فردا درباره آن تصميم گيري مي‌شود و اميدواريم نتيجه آن به نفع مردم باشد.