وجود ۷۰۰ هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام عمراني در کشور

تاریخ انتشار : 1399/10/08

عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه تاکنون 30 درصد بودجه عمراني سال 99 تخصيص پيدا کرده، گفت: در حال حاضر 2 هزار و 300 کد پروژه وجود دارد که ارزش آن چيزي حدود 700 هزار ميليارد تومان است.

مجتبي يوسفي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره بودجه 104 هزار ميليارد توماني بخش عمران در لايحه بودجه 1400 اظهار داشت: کليات لايحه بودجه 1400 شبيه به روياي بايدني است تا اينکه يک بودجه واقع‌بينانه نسبت به شرايط کشور.

وي ادامه داد: درحالي فروش نفت را 2.3 ميليون بشکه در نظر گرفته‌اند که امروز حتي نيمي از اين عدد هم به فروش نمي‌رود. از سوي ديگر هزينه‌هاي جاري کشور را تا 60 درصد افزايش دادند که قابل پذيرش نيست و مشخص نشده اين رقم از چه منابعي تامين خواهد شد.

اين عضو کميسيون عمران افزود: با همين اعداد و ارقام و پيش‌بيني شرايط کشور مي‌توان عدد کسري بودجه را با آناليز دقيق، احصا کرد با اين حال 104 هزار ميليارد تومان به پروژه‌هاي عمراني اختصاص داده‌ شده‌ است. اين در حالي است که در سال گذشته که رقم بودجه عمراني که نصف اين عدد بود زير 30 درصد آن تخصيص پيدا کرد.

يوسفي با بيان اينکه اين عدد حتي اگر محقق هم شود با اين گراني‌هاي امروز به اندازه همان 50 هزار ميليارد تومان سال گذشته است، گفت: 104  هزار ميليارد تومان بودجه عمراني در اين افزايش چند برابري قيمت‌ها ناشي از افزايش نرخ ارز و رشد قيمت‌هاي مصالح به دليل سوء مديريت‌ها و عدم نظارت در بازارهايي مانند فولاد، قير و پتروشيمي‌ها و... ‌رقم بالايي نيست و افزايش بودجه محسوب نمي‌شود.

وي با اشاره به پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني در کشور اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 300 کد پروژه وجود دارد که در بودجه گنجانده شده‌اند و ارزش آن چيزي حدود 700 هزار ميليارد تومان است.