اعمال مقررات احتياطي در ترازنامه بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1399/10/09

معاون نظارت بانک مرکزي گفت: بانک‌ها فقط زماني مجاز هستند رشد ترازنامه آنها بيشتر باشد که در چارچوب ضوابط و مقرراتي که بانک مرکزي وضع کرده اتفاق بيفتد.

فرهاد حنيفي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا در رابطه با موضوع اعمال مقررات احتياطي بر ترازنامه بانک ها، اظهار داشت: بانک هاي مرکزي در دنيا، همواره سرفصل هاي مختلفي را تحت عنوان مقررات احتياطي تعريف مي کنند و از آنها مراقبت مي کنند.

معاون نظارت بانک مرکزي افزود: يکي از همين موضوعات، مقررات احتياطي کنترل رشد ترازنامه ها است. به هر حال در ترازنامه، از دو سمت راست و چپ ترازنامه، از يک سري از سرفصل ها تشکيل مي شود که نياز است اگر ما ديديم که ترازنامه بانکي بزرگ مي شود، بايد ببينيم که اين موضوع چه دليلي دارد؟ آيا در حال جمع کردن سپرده است، آيا اين سپرده ها با نرخ هاي مناسب هست؟ قواعد و مقررات بانک مرکزي به خوبي رعايت مي شود؟

حنيفي تاکيد کرد: اين ها جزو موارد با اهميت براي بانک مرکزي هستند، از جمله موارد ديگر که براي بانک مرکزي مهم است، سرمايه يک بانک است. از سوي ديگر، اينها منابعي هستند که ظرفيت مصرف ايجاد مي کنند. يعني بانک ها به اتکاي جذب سپرده و به اتکاي افزايش سرمايه اي که مي دهند مي توانند تسهيلات بدهند، سرمايه گذاري کنند و در واقع نقش آفريني در اين حوزه داشته باشند.

معاون نظارت بانک مرکزي افزود: چيزي که در واقع بانک مرکزي به دنبال آن است، با در نظر گرفتن يک سري استثناها همچون افزايش سرمايه است، يا يک سري مصارفي که عملا به استحکام بيشتر بانک مي انجامد، مثلا فرض کنيد يک بخشي از منابعشان را اختصاص بدهند به خريد اوراق خزانه که عملا پشتوانه دولت را دارد.

حنيفي تاکيد کرد: ما از اين طريق در عين حال که براي رشد دست بانک ها را نمي بنديم، به بانک ها اين علامت را مي دهيم که به رشد ترازنامه توجه مي کنيم و مخصوصا در سرفصل هايي که براي بانک مرکزي حساسيت برانگيز است مثل سرمايه گذاري در امور غيربانکي، عين مصارفي که بانک ها ايجاد مي کنند ولي در چارچوب تسهيلات قرار نمي گيرد؛ خريد دارايي ثابت، خريد شعبه، اينها مصارفي هستند که حتما بايستي محدود شوند و عملا اين دستورالعمل با لحاظ اين موارد، به شبکه بانکي ابلاغ شده که بانک ها بدانند رشد ترازنامه اي آنها مورد توجه قرار مي گيرد.

به گفته معاون نظارت بانک مرکزي، بانک ها فقط زماني مجاز هستند رشد ترازنامه آنها بيشتر باشد که در چارچوب ضوابط و مقرراتي که بانک مرکزي وضع کرده اتفاق بيفتد.