امضاي صورتجلسه توافقات ايران و عراق در امور بانکي

تاریخ انتشار : 1399/10/10

بغداد –ايرنا-هيات هاي جمهوري اسلامي ايران و عراق در پايان گفت وگوهاي روز سه شنبه خود صورتجلسه توافقات حاصله دو کشور در امور بانکي را امضاء کردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در پايان رايزني هاي وزير نيروي ايران و هيات همراه با مقامات عراقي، دو طرف سه شنبه شب صورتجلسه اي را درخصوص توافقات حاصله در امور بانکي به امضاء رساندند.
از طرف جمهوري اسلامي ايران، اين صورتجلسه به امضاي «رضا اردکانيان» وزير نيرو، «يزدان سيف» معاون وزير صنعت و معدن و تجارت و مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران و «محمدرضا طلايي» معاون وزير کشاورزي و مديرعامل پشتيباني امور دام و طيور رسيد و از طرف عراقي نيز اين صورتجلسه از جمله به امضاي «ماجد حنتوش» وزير برق و «سالم الچلبي» مدير بانک تجارت عراق رسيد.
وزير نيروي ايران پيش از اين در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بغداد با اشاره به ترتيبات جديد مالي ايجاد شده بعد از پايان رايزني هايش با مقامات عراقي تصريح کرد که با اين ترتيبات جديد اميدواريم با سرعت بيشتري از منابع مالي موجود خود در عراق براي خريد کالاهاي اساسي و ساير اقلامي که مورد نياز هست در آينده نزديک استفاده کنيم.
وي در مورد صادرات برق و گاز به عراق و حساب هاي في مابين نيز گفت: با وجود محدويت هايي که در اين خصوص وجود دارد خوشبختانه وزارت برق عراق و مقامات اين کشور موفق شدند بخش قابل توجهي از مطالبات شرکت «توانير» و بخشي از مطالبات «شرکت ملي گاز» را پرداخت کنند.
اردکانيان با موفق خواندن رايزني هايش با مقامات عراقي در بغداد تصريح کرد که توافقات خوبي براي برداشت از منابع مالي ايران در عراق با مقامات اين کشور به منظور پرداخت هزينه خريد واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالي موجود ايران در عراق صورت گرفته است.
وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران امروز در دومين سفر خود به بغداد در سال ۲۰۲۰ ميلادي در راس يک هيات عالي رتبه وارد بغداد شد و مورد استقبال «ماجد حنتوش» همتاي عراقي اش در وزارت برق قرار گرفت.
اردکانيان به عنوان وزير نيرو و رييس ايراني کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و عراق وارد بغداد شد و با وزيران برق و تجارت و مقامات بانک مرکزي و بانک تجارت عراق و «مصطفي الکاظمي» نخست وزير اين کشور ديدار و گفت وگو کرد.
«ايرج مسجدي» سفير ايران در بغداد در طول ديدارها و رايزني ها با مقامات عراقي، وزير نيرو و هيات همراه کشورمان را همراهي مي کرد.