رسميت دادن به نرخ تسعير ۱۷۵۰۰ تومان به صلاح اقتصاد نيست

تاریخ انتشار : 1399/10/15

رييس کل بانک مرکزي در واکنش به مصوبه کميسيون تلفيق درخصوص تعيين نرخ تسعير ارز، گفت: مبناي محاسباتي آن مشخص نيست و رسميت دادن به نرخ تسعير ۱۷۵۰۰ تومان را به صلاح اقتصاد نمي‌دانم.

 به گزارش ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي در اين باره گفت: موضوع نرخ ارز در بودجه از اهميت ويژه اي برخوردار است. براي همين در بحث هاي مربوط به لايحه بودجه در جلسات دولت در خصوص نرخ تسعير درآمدهاي ارزي دولت (ناشي از صادرات نفت و ميعانات گازي) با حساسيت خاصي تصميم گيري شد.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: تعيين نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به ازاي هر دلار و رسميت دادن به اين نرخ تسعير ارز در بودجه را با توجه به توفيقات اخير در صدور نفت و فرآورده هاي نفتي و خنثي کردن تحريم هاي جاري از يک طرف و نيز روند تحولات و احتمال کاهش تحريم ها در سال آتي ازطرف ديگر، به صلاح اقتصاد کشور نمي دانم.

همتي در گفتگو با تسنيم افزود: نکته‌اي که بايد توجه شود موضوع تأثير آن بر رشد پايه پولي است. ممکن است در ظاهر اين اقدام با کم کردن از ميزان صادرات نفت موجب تراز دخل و خرج بودجه شود ولي براساس تجربه کشور و رابطه مالي دولت و بانک مرکزي، تاثير آن در نقدينگي را نمي توان ناديده گرفت. به جاي بالا بردن نرخ تسعير ارز در بودجه که مبناي محاسباتي آن نيز مشخص نشده است، بهتراست تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بيشتر که حق مردم ايران است متمرکز شود.