بازار سرمايه سودآورتر از بازارهاي موازي است

تاریخ انتشار : 1399/10/16

رييس هيات‌مديره شرکت بورس، احتمال سودآوري بالا در بازار سرمايه را در بلند مدت همچنان بيشتر از بازارهاي موازي همچون طلا و ارز و مسکن دانست .

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، امير تقي‌خان تجريشي به تشريح مسير توسعه در بازار سرمايه پرداخت و گفت: در سال هاي اخير با اقبال عمومي به بازار سرمايه مواجه بوده ايم؛ به ويژه از سال ۹۸ تاکنون تقاضاي کارآفرينان و شرکت هاي آنها نيز براي پذيرش در بورس افزايش يافته است.

 اين کارشناس بازار سرمايه در عين حال افزود: بازار سرمايه، بسيار تخصصي و حرفه اي است و توصيه ما اين است که افراد، تنها منابع مالي مازاد خود را به اين بازار بياورند و  براي دستيابي به سود مورد انتظار، افق سرمايه گذاري را حداقل ۵ سال در نظر بگيرند.

 وي خاطرنشان کرد: در بازار صعودي، شايد اين تلقي ايجاد شود که فعاليت در اين بازار از عهده هر فردي برمي آيد اما بازار سرمايه ايران تنوع بسيار گسترده اي دارد و فعاليت انواع صنايع را در آن شاهديم که محصولات کاملا متفاوتي را ارايه مي دهند. لذا اشراف به کليت اين بازار، نيازمند دانش مالي و  کار مداوم و پي گيرانه است؛ مخصوصا در بازار نزولي، تفاوت افراد حرفه اي از غيرحرفه اي دقيق تر مشخص مي شود.

عضو هيات‌ مديره شرکت بورس در ادامه درباره تاثير بازار سرمايه در توليد و اشتغال و نتايج آن براي مردم گفت: با رونق بازارسرمايه، توليد، اشتغال و سطح درآمدي مردم بهبود مي‌يابد.

تقي‌خان تجريشي درباره نقش مردم در توسعه‌يافتگي بازار سرمايه افزود: در اين خصوص بايد به اين پرسش پاسخ داد  که سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه نسبت به ساير بازارهاي موازي چه وضعيتي داشته است.

وي با تاکيد بر اينکه چنين مقايسه‌اي با توجه به داده‌هايي که وجود دارد، قابل بررسي است، گفت: از حدود سال ۸۴ و ۸۵ داده‌هاي کاملي درباره بازار سرمايه در دست داريم که با نگاهي به اين آمارها به نتايج جالبي مي‌رسيم؛ به اين ترتيب که از لحاظ بررسي آمار و احتمال داده‌هاي تقريبي در افق يک ساله نمي‌توان گفت کدام بازار براي سودآوري بهتر است، اما براي دوره ۵ساله  به احتمال حدود ۶۰ درصد بازار سرمايه از ساير بازارها عملکرد بهتري خواهد داشت.

به گفته تقي‌خان تجريشي اين روند در دوره‌هاي بلندمدت‌تر بيشتر مي‌شود، به اين ترتيب که در دوره‌هاي ۱۰ساله حدود ۸۰ درصد، بازار سرمايه بهتر از ساير بازارهاست و اگر ۱۵ساله در نظر بگيريم بازار سرمايه بالاي ۹۵ درصد بازدهي بهتري از ساير بازارهاي رقيب دارد.

وي  افزود: آمارهاي يادشده بر مبناي ميانگين متوسط قيمت‌ها و شاخص کل در بازار است و نشان مي‌دهد که افق سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه بسيار مهم است.

عضو هيات‌مديره شرکت بورس با اشاره به اينکه توسعه مستمر در بازار سرمايه طي بلندمدت اجرايي مي‌شود، گفت: در کوتاه‌مدت نوسانات در بازار سرمايه نسبت به ساير بازارها بيشتر است و به همين دليل در کوتاه‌مدت ممکن است هر اتفاقي بيفتد، اما اگر بلندمدت به اين بازار نگاه کنيم بازدهي بالاتري از ساير بازارهاي رقيب دارد، علاوه بر اين نقدشوندگي بيشتري هم دارد.

وي در ادامه به موضوع نقش نهاد ناظر و قانون‌گذار در توسعه بازار سرمايه اشاره کرد و افزود: هرچند کماکان اقتصاد ما بانک‌محور است اما روند متمرکز به سمت بازار سرمايه در حال حرکت و هدايت است.

 تقي خان تجريشي با اشاره به اينکه طي چند سال اخير توليدکنندگان و کارآفرينان نگاه بهتري نسبت به بازار سرمايه براي تامين مالي پيدا کرده‌اند، افزود: ظرف دو سال اخير استقبال اين بخش بسيار خوب بوده و در سال‌ ۹۸ و امسال تقاضاي حضور در بازار سرمايه از سمت شرکت‌هاي خصوصي به شدت افزايش يافته است.

وي با بيان اينکه مهمترين هدف قانون‌گذار و نهاد ناظر بازار سرمايه افزايش شفافيت در اين بازار است، گفت: از آنجايي که  سرمايه‌گذاران دسترسي کامل به بسياري از اطلاعات ندارند، وظيه قانون‌گذار اين است که اطلاعات را شفاف و به موقع در اختيار سرمايه‌گذاران قرار دهد.

تجريشي با اشاره به اينکه وظيفه بعدي نهاد ناظر کارايي عملياتي است که بايد هميشه برقرار باشد، افزود: به اين ترتيب سرمايه‌گذاران بايد بتوانند در هر شرايطي امکان خريدوفروش داشته باشند.

اين کارشناس بازار سرمايه همچنين افزود:  قانون‌گذار بايد مراقب باشد اطلاعات به درستي و در يک زمان به همه داده شود و فساد اطلاعاتي ايجاد نشود؛ همه اين‌ها از جمله مواردي است که قانون‌گذار بايد به آن دقت کند تا به درستي در بازار سرمايه اجرا شود.