مروري بر مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته گذشته

تاریخ انتشار : 1399/10/20

پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، به بررسي مهم‌ترين اخبار بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت، پرداخته است.

سياه‌نمايي در بازارسرمايه هدفمند انجام مي‌شود

روحاني سياه‌نمايي و عمليات رواني تخريبي در بخش اقتصاد از جمله در بورس و نوسانات ارزي را با هدف دلسردي و انفعال بخشي از جامعه سرمايه‌داران و فعالان اقتصادي دانست و اظهار داشت: اتکا به توان داخلي منوط به وجود اعتماد و امنيت لازم براي فعالان عرصه اقتصاد است که مي‌تواند آثار تحريم را کاهش داده و خنثي کند.

مشاهده کل  خبر

قيمت پايه عرضه شمش فولادي در بورس بر اساس ۷۰ درصد قيمت CIS

وزير صنعت، معدن و تجارت قيمت پايه شمش فولادي در بورس را بر اساس ۷۰ درصد قيمت CIS اعلام کرد و گفت: هماهنگي تمامي دستگاه‌ها براي اجراي کامل شيوه نامه عرضه محصولات فولادي ضروري است. رزم‌حسيني همچنين از دستگاه‌هاي نظارتي و بازرسان وزارت صمت خواست تا بازرسي از انبارها را براي جلوگيري از احتکار شمش، ميلگرد و ديگر محصولات فولادي در دستور کار قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدامات لازم را مبذول دارند. ‌

مشاهده کل خبر

نهادهاي بالادستي در فرآيندهاي بازار رقابتي دخالت نکنند

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با يادآوري پيامدهاي منفي قيمت‌گذاري دستوري در عرضه‌هاي بورسي، نتيجه اين اقدام را متضرر شدن سهامداران، عرضه اين محصولات در بازار آزاد به قيمت‌هاي گزاف و نيز سرازير شدن درآمدهاي کلان به جيب واسطه ها و به زيان مردم دانست و از «نهادهاي بالادستي» خواست براي مقابله با چنين پيامدهاي ناخواسته‌اي، در «فرآيندهاي بازار رقابتي دخالت نکنند». دکتر حسن قاليباف اصل با اشاره به اينکه نهاد قانون‌گذار، عموما براي کنترل تورم و نيات حسنه اين مقررات را وضع مي‌کند، گفت: اما اين مقررات با اقتصاد رقابتي در تضاد است و قيمت‌گذاري‌ را از حالت تعادل مبتني بر عرضه و تقاضا خارج مي‌کند و طبيعتاً، باعث اتلاف منابع و ايجاد رانت در فضاي اقتصادي مي‌شود.

مشاهده کل خبر

قيمت دستوري در بورس کالا به ضرر ميليون‌ها سهامدار و توليد است

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: زماني که يک کالا با قيمت ارزان‌تر از نرخ واقعي در بورس کالا فروخته مي‌شود، علاوه بر آنکه شرکت توليدکننده با ضرر مواجه مي‌شود، سهامداران اين شرکت‌ها که مشمولان سهام عدالت هستند نيز زيان مي‌بينند؛ اين سهامداران با اعتماد به بازارسرمايه، اقدام به سرمايه‌گذاري در اين بازار کرده‌اند. دکتر حسن قاليباف اصل ادامه داد: حتي اگر بخواهيم شفافيت در بورس اوراق بهادار افزايش پيدا کند بايد نسبت به پذيرش بيشتر کالاي شرکت ها در بورس کالا نيز تلاش کنيم تا سرمايه گذار در شفافيت کامل بتواند سرمايه گذاري کند.

مشاهده  کل خبر

لغو افزايش ماليات فروش سهام، محصول همگرايي مجلس و بازار سرمايه

عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، لغو پيشنهاد افزايش نرخ ماليات فروش سهام و حق تقدم  را محصول همگرايي نهاد قانونگذار و  بازار سرمايه دانست .محمدحسن ابراهيمي سروعليا گفت : اخيرا پيرو بررسي لايحه بودجه ۱۴۰۰ در کميسيون هاي تخصصي مجلس بحثي بر سر افزايش نرخ ماليات فروش سهام و حق تقدم، از ۰.۵ درصد به ۰.۶ درصد  ارزش فروش سهام و حق تقدم مطرح شده بود. همچنين پيشنهاد شد منابع حاصل از اين افزايش در راستاي تثبيت بازار و توسعه فرهنگ سرمايه گذاري استفاده شود که اين پيشنهاد با توضيحات سازمان بورس و مساعدت نمايندگان از دستور کار خارج شد.

مشاهده کل خبر

بازار سرمايه جاي قيمت‌گذاري دستوري نيست

مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس بر تاثير شيوه‌نامه ساماندهي بازار فولاد بر بازار سرمايه تاکيد و خواستار رعايت الزامات تعيين مکانيزم عرضه و تقاضا در تعيين قيمت ها شد. محسن خدابخش تاکيد کرد: بورس کالاي ايران طبق قوانين و مقررات سازمان بورس و شواري عالي بورس بايد به فعاليت خود ادامه دهد. سياست کلي سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به مصوبات گذشته شوراي عالي بورس بر مبناي عرضه، تقاضا و حراج در بازار است.

مشاهده کل خبر

سهامداران، مطالب بورسي را فقط از رسانه‌هاي حرفه‌اي پيگيري کنند

به گفته مدير روابط عمومي سازمان بورس، سياوش وکيلي، سهامداران، مطالب بورسي را فقط از رسانه‌هاي حرفه‌اي پيگيري کنند و به رسانه‌هاي جنجالي و خبرسازي‌ها و شايعات منتشرشده از سوي آن‌ها، بي‌اعتنا باشند تا روند حرکتي شاخص‌هاي بورس از آفت خبرهاي مغرضانه و بي‌پايه در امان بماند و مسئولان نيز بتوانند با فراغت از حاشيه‌هاي رسانه‌اي تخريبي، تمام توان خود را در مسير کاهش چالش‌هاي واقعي موجود، به‌کارگيرند.

مشاهده کل خبر

از قوانين و قواعد بازار سرمايه صيانت مي کنيم

رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه آمارهاي رسمي کشور نشان مي‌دهد که تمام کالاهاي اساسي که صددرصد قيمت‌گذاري و نظارت دولتي وجود دارد، تورم بالاتري به نسبت کالاهاي غير اساسي ثبت شده است، گفت: چالش اساسي در کشور اين است که برخي افراد از ظن و ادبيات خود بازار سرمايه را تفسير مي‌کنند، اما ملاک عمل در حوزه قيمت‌گذاري، قانون است و براساس قانون قيمت‌گذاري در بورس ممنوع است. محمدرضا پورابراهيمي گفت: توسعه فعاليت هاي کشاورزي در بورس کالا يکي از اولويت هاي مهمي بوده که در بازار سرمايه در دستور کار قرار گرفته است.

مشاهده کل خبر

قيمت‌گذاري دستوري در بورس کالا باعث کاهش اعتماد به بازار سرمايه مي‌شود

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به موضوع قيمت‌گذاري محصولات فولادي در بورس کالاي ايران گفت: براساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي دولت مکلف است کالاي پذيرفته شده در بورس را از نظام قيمت گذاري خارج کند. محسن عليزاده عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و عضو ناظر شوراي عالي بورس با اشاره به موضوع قيمت‌گذاري محصولات فولادي در بورس کالاي ايران گفت: عرضه محصولات در بورس کالا در راستاي شفافيت و ايجاد عدالت در اقتصاد کشور است و مداخلات دستوري در اين زمينه علاوه بر ايجاد رانت موجب کاهش حاشيه سود شرکت‌ها و آسيب‌زدن به اعتماد به بازار سرمايه مي‌شود.

مشاهده کل خبر

بازار سرمايه سودآورتر از بازارهاي موازي است

رييس هيات‌مديره شرکت بورس، احتمال سودآوري بالا در بازار سرمايه را در بلند مدت همچنان بيشتر از بازارهاي موازي همچون طلا و ارز و مسکن دانست . امير تقي‌خان تجريشي به تشريح مسير توسعه در بازار سرمايه پرداخت و گفت: در سال هاي اخير با اقبال عمومي به بازار سرمايه مواجه بوده ايم؛ به ويژه از سال ۹۸ تاکنون تقاضاي کارآفرينان و شرکت هاي آنها نيز براي پذيرش در بورس افزايش يافته است.

مشاهده کل خبر

حال ناخوش بورس با دخالت هاي نابجا

عليرضا عسکري ماراني با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در خصوص قيمت گذاري دستوري فولاد عنوان کرد که يکي از مهمترين دلايل ايجاد شرايط منفي و تشديد نوسان در بازار سهام، دخالت هاي نابجا از سوي کساني است که نه با سازوکار بورس و بورس کالا آشنايي دارند و نه اصلا اجازه اي براي چنين دخالت هايي. اگر از اين کارها دست برداشته نشود، اميدي به تغيير شرايط اقتصادي و بهبود وضعيت نيست. اين پيشکسوتان بازار سرمايه با اظهار اين مطلب که بورس آينه تمام نماي اقتصاد کشور است، گفت: تاثيرات بخش واقعي اقتصاد تبلور خود را در بورس و بازار سرمايه نشان مي دهد.

مشاهده کل خبر

التهاب‌ها فروکش کرد / در خريدوفروش‌ها عجول نباشيد

رئيس هيات‌مديره سبدگردان اقتصاد بيدار به بررسي روند اين روزهاي بازار و دلايل معاملات هيجاني امروز پرداخت و گفت: بازار سهام ريزشي را در ماه‌هاي گذشته تجربه کرد، اما در ۶ هفته اخير توانست خودش را به تعادل برساند، براين اساس بسياري از نمادها توانستند بازدهي‌هاي متفاوتي طي اين مدت داشته باشند. وليد هلالات با اشاره به اينکه چند اتفاق مختلف باعث شد ذهن بازار درگير شود، گفت: اين در حالي است که شرايط بنيادي پيرامون بازار خوب است؛ قيمت کاموديتي‌هاطي ماه‌هاي اخير به شدت بالا رفته است، تزريق واکسن کرونا در دنيا آغاز شده و اين موضوع نگراني‌ها را از بحران اقتصاد جهاني کاهش داده است؛ همچنين رشد نرخ جهاني نفت را شاهد هستيم و حتي در داخل مي‌توان به کاهش ريسک‌هاي سياسي اميد داشت اما چند مورد به شدت سرمايه‌گذاران بورسي را نگران کرد.

مشاهده کل خبر

طلا پشتوانه امن سرمايه‌گذاري ۲۰۲۰/ بررسي بازارها در سالي که گذشت

محمد مهدي مومن زاده، مديرعامل شرکت سرمايه گذاري سامان مجد با بررسي وضعيت بازارها در سال ۲۰۲۰ ميلادي گفت: با رسيدن به پايان سال ۲۰۲۰، بررسي وضعيت شاخص‌هاي فعاليت اقتصادي، شاخص‌هاي بازارهاي مالي و قيمت کاموديتي‌ها نشان مي‌دهد که وضعيت اين متغيرها در انتهاي سال نسبت به آغاز سال ۲۰۲۰ بسيار بهتر شده است. از اين رو، اگر روند فعلي ادامه پيدا کند، بسياري از خسارات ناشي از کرونا به سرعت جبران خواهند شد.

مشاهده کل خبر

بازگشت رونق به بورس با واکسن کرونا

به گفته يک کارشناس بازار سرمايه، يکي از عوامل اثرگذار بر بازار سرمايه به نتيجه رسيدن واکسيناسيون براي ويروس کرونا است؛ زيرا اگر در اين زمينه به نتايج مطلوب دست پيدا کنيم، ميزان تجارت و صادرات و واردات در کشور با رونق همراه خواهد بود و اين رونق ، موجب افزايش توليد نيز خواهد شد. پيمان تاتايي تصريح کرد: تجربه سال هاي گذشته نشان داده که معمولا در ماه هاي پاياني سال، صنايعي همچون خرده فروشي، مواد غذايي و مواد شوينده و کالاهاي مصرفي سال نو از اهميت و تغييرات زيادي برخوردار بوده است؛ اما امسال به علت ادامه محدوديت هاي کرونايي نمي توان رفتار دقيق مصرف کنندگان را به راحتي پيش بيني و اعلام کرد که در ۲ ماه باقي مانده از سال کدام صنايع بورسي پر اهميت تر خواهند بود.

مشاهده کل خبر

سهامدار بلند مدت باشيد، نه نوسان گير

فرهاد جوانمردي به شرايط فعلي بازار اشاره کرد و گفت: بازار نسبت به چند ماه گذشته شرايط پايدارتري دارد و خريد و فروش ها کمتر بر پايه هيجان انجام مي شود اما موضوعي که اين روزها به وضوح قابل مشاهده است انتقال نقدينگي (خرد) به سهم هاي کوچک است که شفافيت عملياتي و معاملاتي لازم را ندارند. به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، با نگاهي به عملکرد صنايع بزرگ و اغلب بنيادي مي‌بينيم که شرکت هاي اين گروه وضعيت مطلوبي دارند اما در چند روز اخير اقبالي به آنها نشده در صورتي که سهام برخي از شرکت‌هاي کوچک فقط به دليل اينکه درصد سهام شناور پاييني دارند و به راحتي مي توان قيمت سهمشان را بالا برد با اقبال سهامداران روبرو شده اند.