امکان تحقق رشد اقتصادي بدون حمايت بانک ها از توليد وجود نداشت

تاریخ انتشار : 1399/10/21

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه امکان تحقق رشد اقتصادي بدون حمايت بانک ها از توليد وجود نداشت، گفت: توقف رشد پول و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، نشانه مهمي از کاهش انتظارات تورمي است و اين نکته سيگنال مثبتي به بازارها تلقي مي‌شود که آرامش بازارها را در پي خواهد داشت.

به گزارش شنبه شب ايرنا از  بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در جلسه دوره اي با مديران عامل بانک ها ضمن ابراز اميدواري درباره بهبودي شرايط اقتصادي کشور گفت: باتوجه به تحولات بين المللي بي شک شرايط ما بهبود خواهد يافت، زيرا در اين مدت دشمن فشار بسياري را بر مردم ما وارد کرد و البته مقاومت مردم جواب داده است و از شرايط سخت عبور کرده ايم.

وي  با اشاره به انتشار گزارش متغيرهاي پولي، عنوان کرد: خوشبختانه سياليت پول و رشد آن صفر شده است و اين امر به معناي توقف رشد پول است، رشد پول به معناي حجم سپرده ديداري و اسکناس ومسکوک است که رشد آن متوقف شده است و البته اين امر نويددهنده کنترل انتظارات تورمي است.

همتي يادآور شد: توقف رشد «پول» و کاهش  رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، نشانه مهمي از کاهش انتظارات تورمي است و اين نکته سيگنال مثبتي به بازارها تلقي مي‌شود و آرامش بازارها به تبع اين امر محقق‌ خواهد شد.

رييس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد:  آمارها حاکي از رشد ۱۵.۵ درصدي پايه پولي در ۹ماهه سال جاري و توقف رشد «پول» در آذر ماه و کاهش ۱۰.۳ درصدي رشد دوازده ماهه اين متغير در آذرماه نسبت به آبان ماه بوده است و البته دليل کاهش اين امر ناشي از عواملي مانند مقاومت بانک مرکزي، همکاري بانک ها و انتشار اوراق است.

وي با اشاره به اهميت استقلال بانک مرکزي در کنترل تورم گفت: در صورتي که بانک مرکزي مستقل و براساس نظرات کارشناسي خود تصميم بگيرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق اين امر در طولاني مدت شاهد رسيدن به هدف تورمي خواهيم بود.

همتي درباره کنترل ترازنامه بانکها از ابتداي دي ماه سال جاري گفت: همانطور که پيش از اين نيز عنوان شد، بانک مرکزي ترازنامه بانکها را به صورت سه ماهه کنترل مي کند و ضروري است شبکه بانکي درخصوص رشد ترازنامه هاي خود کنترل لازم را داشته باشد.

به گفته رئيس شوراي پول و اعتبار، اين بانک براي بانک ها که نسبت به کنترل ترازنامه‌هاي خود اهتمام لازم را نداشتند، باتوجه به مجوزهاي شوراي پول و اعتبار اقدامات تنبيهي را لحاظ مي کند.

وي خاطرنشان کرد: از ابتداي دي ماه ترازنامه هاي بانک هاي تجاري بايد ماهانه دو درصد و بانکهاي تخصصي ماهانه ۲.۵ درصد رشد کند.  

همتي درخصوص کنترل نقدينگي گفت: کنترل نقدينگي براي بانک مرکزي بسيار مهم است و البته از نظام بانکي مي‌خواهم که نسبت به اين امر اهتمام لازم را داشته و براي تحقق اين مهم، بر رشد ترازنامه خود کنترل داشته باشند.

رييس شوراي پول و اعتبار با اشاره به برخي انتقادات درباره عملکرد بانک ها تأکيد کرد: طي هشت ماه اول سال جاري بانک ها بيش از هزارهزار ميليارد تومان تسهيلات اعطا کردند که ۳۰ درصد آن متعلق به بخش صنعت است، در مجموع ۶۰ درصد سرمايه در گردش بوده و اين امر به معناي آن است که نزديک به ۶۰۰ هزار ميليارد تومان از ابتداي سال بابت سرمايه گردش اعطا شده است و اين موارد به بخش هاي مختلف اقتصادي همچون صنعت، کشاورزي و بازرگاني تعلق گرفته است.

وي اظهار داشت: شبکه بانکي تلاش خود را براي حمايت از توليد به کار گرفته است، به طور قطع جهش توليد بدون همکاري و تسهيلات دهي بانک ها محقق نمي شود و در اين زمينه ضروري است مديران عامل بانک ها دستاوردها و عملکرد خود در حمايت از توليد را از طريق رسانه ها به اطلاع هم وطنان برسانند.

 همتي با اشاره به صحبت هاي حجت الاسلام والمسلمين  رئيسي، رئيس قوه قضاييه، مبني بر حمايت از توليدکنندگان تصريح کرد: اميدواريم بانک ها در امور اقتصادي کشور همچنان از توليد حمايت کنند، به طور حتم رشد اقتصادي و جهش توليد بدون حمايت هاي شبکه بانکي از توليد محقق نمي شود. در اين مسير ضروري است نظام بانکي براساس بخشنامه هاي بانک مرکزي نسبت به نرخ سود پايبندي لازم را داشته باشند.

رييس کل بانک مرکزي افزود: برخي نرخ هاي سود نرخ مبادله اي است و مبناي آن مشخص و براساس اعلام بانک مرکزي است اما برخي نرخ هاي سود مربوط به عقود مشارکتي و علي الحساب است و براساس محساباتي که در قرارداد وجود دارد، نرخ سود اخذ مي شود، بانک مرکزي نيز در اين زمينه نظارت لازم را به عمل مي آورد و در اين زمينه حقوق توليدکنندگان را نيز مدنظر دارد.