در بازار سرمايه اصل بر شفافيت کامل است

تاریخ انتشار : 1399/10/23

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، از اعلام مجدد ﮔﺰارش ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺳﻮد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ (EPS) در شرکت هاي بورسي خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) ، دکتر حسن قاليباف اصل، امروز در جلسه با اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس در بورس تهران گفت: از اسفند يا اواخر بهمن EPS  ها اعلام خواهد شد.

  وي در پاسخ به سوالي درخصوص نقش حقوقي ها در تعادل بخشي به بازار گفت: هم اکنون حدود ۸۰ درصد معاملات در دست حقيقي ها و حداکثر ۲۰ درصد در دست حقوقي هاست . با اين حال، حقوقي ها از مهر ۹۹ حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان مازاد خريد داشته اند و البته همچنان بايد حضور آنها در تعادل بخشي به بازار پررنگ تر شود .

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه در بازار سرمايه اصل بر شفافيت کامل است ، افزود:  خريد و فروش هاي حقيقي ها و حقوقي هاي بازار به صورت لحظه اي در سايت tsetmc  قابل مشاهده است .

دکتر قاليباف اصل در ادامه اين نشست به بازار بدهي و اهميت آن اشاره کرد و گفت: در دنيا ارزش بازار بدهي حدود دو برابر بازار سهام است  ولي هم اکنون در کشور ما ارزش بازار بدهي حدود ۳۰۰ هزار ميليارد تومان است که اين ميزان نسبت به ارزش  بازار سهام ناچيز است؛  لذا بازار بدهي در کشور از پتانسيل بالايي براي رشد برخوردار است .

وي جاي اوراق شرکتي را هم در بازار سرمايه خالي دانست و گفت: پيش از اين شرکت ها حتما مي بايست ضمانت نامه بانکي مي آوردند ولي الان رتبه بندي مي شوند تا بتوانند اوراق بدون ضامن نيز منتشر کنند .

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تاکنون فولاد مبارکه و هلدينگ خليج فارس براي انتشار اوراق بدون ضامن از سازمان بورس مجوز گرفته اند که اين اقدام، هزينه تامين مالي آنها را بسيار کاهش خواهد داد .

وي با اشاره به  رشد تامين مالي بنگاه ها از طريق بازار سرمايه گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار ميليارد تومان تجهيز منابع مالي از طريق بازار سرمايه انجام شد که امسال تا ۳۰  آذر  اين رقم به ۴۷۰ هزار ميليارد تومان يعني حدود دو برابر کل سال گذشته رسيده است و اين نويد تامين مالي بيشتر از طريق بازار سرمايه در سال جاري مي دهد .

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه ما مردم را براي ورود به بازار سرمايه تشويق به ورود غيرمستقيم مي کنيم ، افزود: هم اکنون ۲۵۶ صندوق سرمايه گذاري در بازار سرمايه فعالند که به افراد جديد الورود  توصيه مي کنيم از طريق اين صندوق ها وارد بازار سرمايه شوند .

به گفته قاليباف اصل، ارزش دارايي تحت مديريت صندوق هاي سرمايه گذاري ۱۹۰ هزار ميليارد تومان بوده که الان اين رقم به ۴۷۰ هزار ميليارد تومان رسيده است .

وي افزود: هم اکنون ۸ ميليون سرمايه گذار از طريق صندوق ها در بازار فعالند که البته بعضي از اينها در سهام هم فعاليت دارند .

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين از افزايش تعداد سبدگردان ها خبر داد و گفت: ابتداي سال تنها ۱۹ سبد گردان داشتيم که الان اين رقم به ۳۵ سبدگردان افزايش يافته است . علاوه بر اين ۲۶ سبدگردان هم موافقت اصولي گرفته اند که آنها هم مي توانند با طي کردن روال قانوني فعاليت خود را در بازار سرمايه آغاز کنند