عدم پذيرش تراکنش‌هاي بدون کد ملي يا شناسه ملي از اوايل بهمن ماه

تاریخ انتشار : 1399/10/24

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي از عدم پذيرش تراکنش‌هاي بدون کد ملي يا شناسه ملي از اوايل بهمن ماه خبر داد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، مهران محرميان، معاون فناوري هاي نوين بانک مرکزي، با اشاره به اين موضوع که براي اشخاص حقيقي، «کد ملي» و براي اشخاص حقوقي، «شناسه ملي» آنها، «کد شهاب» قلمداد مي‌شود، تاکيد کرد: از ۵ بهمن‌ماه امسال، تمام تراکنش‌هاي بدون کد شهاب در «ساتنا» برگشت مي خورند. اين اقدام تاثيري بر فعاليت مشترياني که اطلاعات هويتي ايشان نزد بانکها و موسسات اعتباري موجود است، نخواهد داشت و صرفا حساب ها و تراکنش هايي را که فاقد شناسه ملي هستند را متاثر خواهد کرد.  

معاون فناوري‌هاي نوين اين بانک درخصوص شناسايي هويت تراکنش‌هاي بانکي گفت: در راستاي اجراي قانون از چند سال قبل به دنبال آن بوديم که از هويت تمام تراکنش‌هاي بانکي مطمئن شويم و بتوانيم از انجام تراکنش‌هايي که مشخص نيست به کدام شخص حقيقي يا حقوقي مربوطند جلوگيري کنيم و در اين زمينه، تاکنون فعاليت‌ها و اقدامات زيادي به ويژه در تعامل با سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت شرکت‌ها، وزارت کشور و ساير نهادهاي ذي‌ربط انجام شده است.

وي با بيان اينکه با زحمات همکاران در شبکه بانکي مقدمات اجراي کامل قانون فراهم شده است، تصريح کرد: در صورتي که تراکنش‌ ساتناي هموطنان گرامي برگشت داده شد، مي‌توانند مشکل را از طريق بانک مبدا پيگيري و بانک موظف به راهنمايي و همکاري براي حل مشکل است.

محرميان تاکيد کرد: با توجه به مهلت طولاني که براي اجراي اين قانون در نظر گرفته شده بود، زمان تعيين شده تمديد نخواهد شد.

  •