جلوگيري از نرخ‌گذاري در کانال‌هاي غيررسمي ارز

تاریخ انتشار : 1399/10/29

عضو کميسيون بودجه و بودجه مجلس با اشاره به اينکه سياست‌هاي بانک مرکزي باعث جلوگيري از شکل‌گيري حباب نرخ ارز شده است، گفت:‌ بايد جلوي نرخ‌گذاري در کانال‌هاي غيررسمي گرفته شود.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره اقدام ماه‌هاي اخير بانک مرکزي که مانع از رشد نرخ ارز به شکل حباب گونه شده است، اظهار کرد: مهم ترين عامل افزايش قيمت ارز در کشور را مي‌توان به سياست‌هايي که دولت يا دولت‌هايي که در گذشته آنها را اتخاذ کرده بودند اشاره کرد.

وي ادامه داد: با ايجاد خلق پول و جبران کسري بودجه، دولت‌ها سياست‌هايي را انتخاب مي‌کردند که باعث کاهش ارزش پول ملي مي‌شد که بايد اين سياست‌ها اصلاح شود تا شاهد رشد نرخ ارز نباشيم.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت در کنار بانک مرکزي اين رويه را اصلاح کند مي‌تواند موفق باشد، اما اگر اصلاح نشود همين ريل کج باقي خواهد ماند و نرخ ارز به صورت حباب گونه‌اي افزايش پيدا خواهد کرد.

زنگنه با اشاره به کسري بودجه ۱۴۰۰ که حدود ۳۰۰ هزار ميليارد تومان است، تصريح کرد: سوالي که به وجود مي‌آيد اين مورد است که اين کسري بودجه چگونه تامين خواهد شد؟ اگر طبق سياست‌هاي گذشته پيش برود باعث افزايش نرخ ارز خواهد شد.

وي افزود: از نظر بنده موفقيت بانک مرکزي در مهار نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است. يعني معتقد هستم که قيمت ارز در کشور ما حرکت سينوس وار دارد که کنترل آن سخت است و تا حدودي بانک مرکزي توانسته است اين حرکت را آهسته کند.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس بيان کرد: راهکاري که مي‌توان ارائه کرد اين است که بايد سياست‌هاي بانک مرکزي بومي سازي شود، زيرا قيمت ارز در کشور در کانال‌ها و بازارهاي غيررسمي و حتي در خارج از کشور مشخص مي‌شود و تا زماني براي اين کانال‌هاي غير رسمي فکري نشود اين اقدامات بي معني است.

زنگنه در پايان گفت: نمي‌توان اقدامات بانک مرکزي را مثبت ارزيابي کرد، اما تا حدودي توانسته است مانع از شکل گيري حباب گونه نرخ ارز شود، ولي بايد اين اقدام اساسي حل شود.