دو ابزار بانک مرکزي براي ثبات نرخ ارز و تقويت ريال

تاریخ انتشار : 1399/11/06

کارشناس ارشد پولي و بانکي مي‌گويد بانک مرکزي با استفاده از ابزارهاي سياست پولي و ارزي مي‌تواند به ثبات نرخ ارز و تقويت ارزش پولي ملي کمک کند.

حسن حيدري، کارشناس ارشد پولي و بانکي در گفت و گو با خبرنگار ايبِنا درباره کم‌هزينه‌ترين راهکارها براي ثبات نرخ ارز و تقويت ارزش پول ملي، اظهار کرد:‌ کاهش کنوني نرخ ارز و ورود آن به کانال هاي پايين ناشي از کاهش انتظارات تورمي است. انتظار اين است که با رفتن دولت ترامپ و روي کارآمدن دولت جديد آمريکا، رويکرد متفاوتي با ايران در پيش گرفته شود.

وي افزود:‌ مردم با استناد به تجربه ابتداي سال ۹۲ و تغيير دولت انتظار اين را دارند که بهبودي حاصل شود و ذخاير ارزي بانک مرکزي در بسياري از کشورها آزاد شده و با رفع احتمالي تحريم‌هاي بانکي و نفتي شرايط بهتري حاصل شود. به همين دليل عده‌اي در بازار فروشنده ارز شده‌اند و عرضه ارز موجب کاهش نرخ آن شده است.

حيدري تصريح کرد:‌ به صورت بنيادي و فاندامنتال تغيير خاصي در بازار ارز به وجود نيامده و مهم ترين عامل نوسان‌هاي نرخ ارز از اواسط تابستان و کاهش چند هفته‌اي اخير تنها به دليل انتظارات بازار است و اتفاق خاصي در عرضه و تقاضا به وجود نيامده است.

وي خاطرنشان کرد:‌ رئيس کل بانک مرکزي بر تلاش براي کنترل بازار ارز تاکيد دارد. بانک مرکزي در اين مسير دو ابزار دارد يکي سياست پولي و مالي و ديگري سياست‌هاي ارزي. سياست پولي بانک مرکزي اکنون پيرو سياست پولي دولت است و به دليل کسري بودجه دولت ناچار است که در مواردي با دولت همراهي داشته باشد.

حيدري اظهار کرد:  همچنين بانک‌ها با مشکلات مالي مواجه هستند و بانک مرکزي ناچار است که در تامين منابع به آنها کمک کند و طبيعي است که اين روش ها مي‌تواند پايه پولي را افزايش دهد.

وي گفت:‌ در بخش سياست‌هاي ارزي نيز بانک مرکزي اين امکان را ندارد که بتواند مانور زيادي با ذخاير خود داشته باشد. اگر بخواهد با نرخ سود بازي کند و آن را افزايش دهد تعهدات بانک‌ها بالا مي‌رود و توليدکننده نيز توان پرداخت آن را ندارد؛ بنابراين بانک مرکزي امکان مانور چنداني با ابزار نرخ سود ندارد.

کارشناس ارشد پولي و بانکي با اشاره به ذخاير بلوکه شده ارزي کشور خاطر نشان کرد: بانک مرکزي در وضع کنوني اقدام معناداري نمي‌تواند انجام دهد و در مقايسه با حجم اقتصاد ايران و ارزي که ايران تبادل مي‌کند، نمي‌تواند نقش داشته باشد. بانک مرکزي تنها مي‌تواند در صورت ادامه ريزش ارز در بازار ذخاير ارزي خود را افزايش دهد و ارزي که اکنون به بازار عرضه مي‌شود را خريداري کند.