مشکلات تازه براي مناطق آزاد و ويژه با تغييرات بودجه‌اي در مجلس

تاریخ انتشار : 1399/11/07

قم – ايرنا – مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان قم مي‌گويد: درصورت تصويب و اجرايي شدن تغييرات بودجه در کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، اين مناطق دچار مشکلات جديدي مي‌شوند.

سيد مهدي عليزاده طباطبايي در يادداشتي که روز دوشنبه به صورت اختصاصي در اختيار ايرنا قرار داد، در خصوص ايجاد مشکلات جديد در صورت تصويب و اجرايي شدن تغييرات بودجه در کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و لغو معافيت مناطق از ماليات بر ارزش‌افزوده گفت: ناسازگاري زماني، وقتي اتفاق مي‌افتد که در يک‌زمان، قانوني تصويب مي‌شود و تسهيلاتي را براي موضوعي منظور مي‌کنند، ولي به هر دليل در زمان ديگري آن قانون لغو مي‌شود.

وي ادامه داد: در قانون مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به ميزاني که براي طرح توجيهي توليدکنندگان ايجاد ارزش‌افزوده تصويب شود، معافيت از پرداخت تعرفه گمرکي لحاظ شده است و فعاليت در داخل مناطق و هرگونه دادوستدي در مناطق، بين مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و بين مناطق و خارج از کشور برابر قانون، مشمول ماليات بر ارزش‌افزوده نيست، اگر اين معافيت‌ها لغو شود در حقيقت وعده‌اي که کشور به توليدکنندگان داخلي و خارجي داده است لغو شده و بعضاً با اين کار توجيه اقتصادي طرح، زير سوال مي‌رود و از اين طريق سرمايه اجتماعي جامعه که اعتماد سرمايه گذاران به نظام است از بين مي‌رود و موجبات فرار سرمايه و عدم جذب سرمايه‌هاي جديد را فراهم خواهد ساخت.

وي افزود: هدف از ايجاد مناطق ويژه اقتصادي جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي و حرکت به سمت فعاليت‌هاي توليدي است. عرصه توليد عرصه آساني نيست. زماني کشور درگير جنگ فيزيکي بوده است و امروز هم به تعبير مقام معظم رهبري کشور همچنان درگير جنگ است اما جنگ اقتصادي و توليدکنندگان و فعالان اقتصادي، رزمندگان خط مقدم اين جبهه هستند.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در پايان يادداشت خود تصريح کرد: وظيفه ما حمايت و تسهيل امور سرمايه‌گذاري در چارچوب قوانين کشور است و ثبات قوانين از جمله مهم‌ترين عوامل جذب و حفظ فعالان اقتصادي داخلي و بخصوص سرمايه‌گذاران خارجي است. اگر اين‌گونه عمل کنيم فعالان اقتصادي درمي‌يابند که ما نه‌تنها در مقابل آن‌ها نيستيم بلکه در کنارشان هستيم. /