اعتبار پنج هزار ميليارد توماني بانک‌ها براي دو شرکت خودروسازي

تاریخ انتشار : 1399/11/12

رييس کل بانک مرکزي گفت: در کنار انتشار گواهي اوراق مولد (گام)، حدود پنج هزار ميليارد تومان هم اعتبار بانک‌ها براي دو خودروسازي ايران خودرو و سايپا در نظر گرفته شده است.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا) و به نقل از ايرنا، «عبدالناصر همتي» امروز (شنبه) در حاشيه بازديد از شرکت خودروسازي ايران خودرو ضمن تبريک دهه فجر افزود: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، ضرورت دارد تا برنامه‌ريزي‌هايي در زمينه رشد ۵۰ درصدي توليد در خودروسازي و داخلي‌سازي بسياري از قطعات خودروها صورت گيرد.

همتي افزود: امروز نکاتي را مشاهده کرديم و باعث افتخار و مباهات کشور است که دوستان ايران خودرو تلاش بسيار زيادي را در اين زمينه‌ها شروع کرده‌اند.

رييس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: منابع لازم از روش‌هاي غيرتورمي مانند انتشار گواهي اوراق مولد (گام) در حال تامين است که مي‌توان منابع لازم براي زنجيره توليد را از ابتدا که تامين مواد اوليه است تا انتها که فروش خودرو است را از طريق اوراق گام به مبلغ ۱۰ هزار ميليارد تامين کنيم.

وي گفت: حدود پنج هزار ميليارد تومان هم اعتبار بانک‌ها براي دو خودروسازي ايران خودرو و سايپا در نظر گرفته شده است. تامين مالي را مي‌توان از طريق اوراق مرابحه و ساير روش‌ها تامين کرد تا از نظر منابع مالي مشکلي وجود نداشته باشند.

رييس کل بانک مرکزي افزود: اکنون موقعيت مناسبي حاکم است و خودروهايي در حال ورود به بازار هستند که ۹۲ درصد از آن ساخت داخلي است و وابستگي ارزي آنها به حداقل رسيده است.

وي تاکيد کرد: ما اميدوار هستيم تا نهضتي که از طريق حمايت رهبر معظم انقلاب، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع شده است در آينده‌اي نزديک شاهد به بار نشستن تلاش شرکت‌هاي دانش بنيان و شرکت‌هايي باشيم که وابسته به صنايع دفاعي و همچنين  قطعه سازاني که در حال تلاش براي داخلي کردن ساخت قطعات هستند خواهيم بود.

همتي ادامه داد: در حال حاضر کشور نيازهاي ارزي مهم‌تري دارد، بنابراين تخصيص ارز به واردات خودرو جزء اولويت‌ اول ما قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نيست.