تامين مالي ۱۴۰۰ هزارميلياردتوماني از بازار سرمايه طي سال آينده

تاریخ انتشار : 1399/11/14

وزير اقتصاد گفت: سال آينده ۱۴۰۰ هزارميليارد تومان تامين مالي از طريق بازارسرمايه انجام خواهيم داد.

به گزارش خبرنگار مهر فرهاد دژپسند عصر امروز در حاشيهجلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي با اشاره به افزايش مصوبات هيئت مقررات زدايي در دو سال اخير که جهش خوبي داشته است گفت: با اين مصوبات صدور مجوزها کاهش يافته و به عنوان مثال براي صدور مجوز اصناف از ۵۴ روز به ۴ تا ۸ روز کاهش يافته است.

وي با بيان اينکه امروز جلسه پرتحرکي داشتيم، گفت: امسال خوشبختانه به رغم فشارها و جنگ اقتصادي و همچنين شيوع کرونا، شرايط اقتصادي کنترل شده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه برنامه ريزي کرده بوديم تا تأمين مالي امسال هزار هزار ميليارد تومان از مجموع بازار پول و سرمايه باشد گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۵۰ درصد اين مبلغ معادل ۵۰۰ هزار ميليارد تومان از بازار سرمايه تأمين مالي شد. اين در حالي است که سال گذشته ۲۶۴ هزار ميليارد تومان از بازار سرمايه تأمين مالي کرديم.

رئيس شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي افزود: برنامه ريزي ما اين است که سال آينده ۱،۴۰۰ هزار ميليارد تومان از اين دو بازار (بازار پول و سرمايه) و سرمايه گذاري خارجي تأمين مالي داشته باشيم.

وي ادامه داد: تأمين مالي از بورس را سال آينده با ايجاد شرکت‌هاي سهامي عام و صندوق‌هاي پروژه پيگيري خواهيم کرد. بنابراين سال آينده سرعت و عمق بيشتري به بازار سرمايه مي‌دهيم تا تحقق رقم ۱،۴۰۰ هزار ميليارد تومان محتمل‌تر باشد.

دژپسند تاکيد کرد: امسال سرمايه گذاري خارجي خوبي داشتيم اما سال آينده بايد قطعاً بيشتر باشد.

وزير اقتصاد در پاسخ به پرسشي درباره کاهش اعتماد مردم به بازار سرمايه گفت: دنبال فرهنگ سازي هستيم تا مردم به روش غيرمستقيم در بورس سرمايه گذاري کنند تا تنش‌ها کمتر شود چون اين التهابات بيشتر به دليل سرمايه گذاري مستقيم مردم در بورس است.

وي تاکيد کرد: آمادگي داريم عرضه اوليه‌هاي زيادي داشته باشيم اما منتظريم تا حواشي رواني بازار سرمايه حذف شده و اين بازار به تعادل برسد. اگر تحليل‌هاي کارشناسان بازار سرمايه را مطالعه کنيد پيامشان اين است که بازار سرمايه در حال عبور از اين شرايط است.

به گفته وزير اقتصاد در ۹ ماهه امسال سودآوري شرکت‌هاي بورسي نسبت به ۹ ماهه سال گذشته سه برابر شده است. وي درباره اظهارات گذشته خود مبني بر عرضه اوليه بزرگ به مناسبت ولادت حضرت زهرا گفت: من اين عرضه اوليه را به صورت مشروط اعلام کرده بودم و بستگي به شرايط بازار دارد و اگر اين شرايط نامساعد باشد آن را انجام نمي‌دهيم.