عملکرد ۹ماهه بانک‌ها در پرداخت وام

تاریخ انتشار : 1399/11/18

بررسي آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور حاکي از آن است که مبلغ کل تسهيلات اعطايي در آذر ۹۹ نسبت به اسفندماه سال ۹۸ رشد ۳۰.۸ درصدي داشته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي جديدترين آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور در آذر ۹۹ نشان مي‌دهد که مانده تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري ۲۱۰۴۷.۷ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به اسفند سال ۹۸ که ۱۶۰۹۶.۸ هزار ميليارد ريال بود ۳۰.۸ درصد افزايش يافته است.

همچنين تسهيلات قرض‌الحسنه ۸.۷ درصد از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري قرض‌الحسنه را تشکيل داده و حجم عمده عملکرد تسهيلاتي بانک‌ها مربوط به فروش اقساطي با ۲۵.۴ درصد و مشارکت مدني با ۲۵.۶ درصد است.

به لحاظ عددي در پايان آذر ماه سال جاري ۱۸۳۴.۹ هزار ميليارد ريال از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور قرض‌الحسنه بوده که اين ميزان نسبت به اسفند ماه سال ۹۸ که ۱۱۵۷.۵ هزار ميليارد ريال بوده، ۵۸.۵ درصد رشد نشان مي‌دهد.

وضعيت بانک‌هاي تجاري

بر پايه اين گزارش، تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تجاري کشور در پايان آذر ۹۹ متفاوت بوده به نحوي که ۱۳.۴ درصد از وام‌هاي بانک‌هاي تجاري قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۴۵۲.۵ هزار ميليارد ريال بود. ميزان تسهيلات اعطايي قرض‌الحسنه بانک‌هاي تجاري در اسفند سال قبل ۲۵۳.۶ هزار ميليارد ريال بوده است.

در بانک‌هاي تجاري کشور، سهم عمده تسهيلات پرداختي مانند بانک‌ها و موسسات اعتباري مربوط به فروش اقساطي به ميزان ۳۴.۶ درصد است که رقم آن ۱۱۶۶.۴ هزار ميليارد ريال در پايان آذر ۹۹ بوده است. اين ميزان در اسفند سال ۹۸ معادل ۱۱۵۰.۳ هزار ميليارد ريال بود.

۱۴.۲ درصد تسهيلات بانک‌هاي تجاري به رقم ۴۷۹.۹ هزار ميليارد ريال در پايان آذر ماه به تسهيلات مرابحه اختصاص داشته که اين رقم در اسفندماه سال قبل ۲۶۳.۳ هزار ميليارد ريال بوده است.

وضعيت بانک‌هاي تخصصي

همچنين بررسي عملکرد بانک‌هاي تخصصي در پرداخت تسهيلات به بخش‌هاي مختلف در پايان آذرماه ۹۹ نشان مي‌دهد که ۵ درصد تسهيلات اعطايي به ميزان ۱۸۵.۹ هزار ميليارد ريال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که اين رقم در پايان سال قبل ۱۲۲ هزار ميليارد ريال بود.

بزرگترين بخش تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تخصصي کشور مربوط به فروش اقساطي مي‌شود به نحوي که در پايان آذر ماه سال جاري ۴۴.۷ درصد کل تسهيلات اعطايي اين بانک‌ها به رقم ۱۶۴۶.۶ هزار ميليارد ريال در بخش فروش اقساطي بوده و اين رقم در اسفندماه سال ۹۹ به ميزان ۱۵۷۲.۷ هزار ميليارد ريال بود.

بانک‌هاي تخصصي نيز در بخش مشارکت مدني تسهيلات قابل توجهي پرداخت کرده‌اند به نحوي که ۱۴.۲ درصد کل منابع تسهيلاتي اين بانک‌ها در پايان آذر ۹۹ به ميزان ۵۲۱.۵ هزار ميليارد ريال در اين بخش پرداخت شده است.

وضعيت بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري

در بخش بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري نيز ۸.۵ درصد تسهيلات پرداخت شده در پايان آذر ۹۹ به ميزان ۱۱۹۶.۵ هزار ميليارد ريال به عنوان قرض‌الحسنه و ۳۱.۵ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضيان در بخش مرابحه به رقم ۴۴۰۹.۴ هزار ميليارد ريال بوده است.