رونق توليد اهرم اصلي بانک مرکزي براي حفظ ارزش پول ملي

تاریخ انتشار : 1399/11/19

يک نماينده مجلس گفت: غير از توليد راهي براي حفظ ارزش پول ملي و مهار تورم در اختيار نداريم.

جبار کوچکي‌نژاد، نماينده مجلس و عضو کميسيون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره مهمترين اولويت‌هاي بانک مرکزي به ويژه در سال ۱۴۰۰ گفت: از آنجا که يکي از وظايف بانک مرکزي نظارت و کنترل سياست‌هاي اقتصادي و پولي است، بنابراين بايد تکاليف بانک‌ها را به آن‌ها اعلام کند و برمواضع درست خود ايستادگي به خرج دهد تا  در بخش خصوصي و توليدي دست به تغييراتي زنند، چراکه مهمترين مشکل کشور به حوزه توليد برمي‌گردد.

وي در ادامه اضافه کرد: غير از توليد راهي براي حفظ ارزش پول ملي و مهار تورم در اختيار نداريم. توليد را بايد به عنوان يک اهرم مهم مدنظر داشته باشند و علاوه بر بانک مرکزي تمام حوزه‌هاي اقتصادي نيز بايد به اين سو بسيج شوند.

اين نماينده مجلس درباره تقويت ارزش پول ملي در نتيجه کاهش قيمت ارز طي يک يا دو ماه اخير اظهار داشت: اقداماتي در اين مسير صورت گرفته است ولي هنوز با رقم مدنظر فاصله داريم. بانک مرکزي براي مهار قيمت ارز بايد از تمام قدرت کشور با توجه به اختياراتي که سران سه قوه به اين نهاد پولي داده‌اند، استفاده کند.

عضو کميسيون برنامه و بودجه در اين خصوص تصريح کرد: بانک مرکزي بايد راهي يابد تا ارزهايي که خارج هستند، وارد کشور شوند. چه آن‌هايي که به بخش صادرات کالاها ارتباط دارند و چه آن بخش از ارز که به فروش نفت ربط پيدا مي‌کند. در صورتي که اين مشکل برطرف شود پول ملي تقويت خواهد شد. 

کوچکي‌نژاد درباره محورهايي که بانک مرکزي بايد برآن‌ها تمرکز داشته باشد، توضيح داد: بانک مرکزي بايد بر بانک‌ها و موسسات مالي- اعتباري(خصوصي، دولتي يا شبه دولتي)  کنترل داشته باشد. همچنين از ازدياد نقدينگي در بازار ممانعت به عمل آورد زيرا در پيش گرفتن رفتاري غير از اين خطر محسوب مي‌شود و ممکن است به طوفان منجر شود.