رشد ۱۷.۸ درصدي دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/11/19

بانک مرکزي گزارش خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي خود در آذرماه را منتشر کرد که بر اين اساس، ميزان دارايي‌هاي خارجي آن با رشد ۱۷.۸ درصدي همراه بود.  

به گزارش ايبِنا، براساس اين آمارها، به طور کلي دارايي هاي بانک مرکزي در آذر ماه امسال ۹۲۳۹.۹ هزار ميليارد ريال بود که اين ميزان در آذر ماه ۹۸ رقم ۷۶۸۴.۰ هزار ميليارد ريالي را ثبت کرد و حاکي از رشد ۲۰.۲ درصدي است.

دارايي هاي خارجي بانک مرکزي در آذر ماه ۹۹ به ۵۸۲۴.۶ هزار ميليارد ريال رسيد که رشد ۱۷.۸ درصدي را نسبت به آذر ماه سال گذشته به ثبت رساند. ميزان دارايي هاي بانک مرکزي در آذرماه امسال نسبت به اسفند ۹۸ هم با رشد ۸.۶ درصدي همراه بود.  

همچنين اسکناس و مسکوک در دست بانک مرکزي به عنوان دارايي هاي آن، در آذر ماه امسال ۸.۸ هزار ميليارد ريال و در مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۷ هزار ميليارد ريال بود که با کاهش ۶۱.۲ درصدي مواجه شد.

بدهي بخش دولتي به بانک مرکزي نيز در آخرين آمارها يعني آذر ماه سال ۹۹ حدود ۱۴۷۷.۹ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيده که به نسبت آذرماه سال ۹۸ رشد بيش از ۳۰ درصدي را داشت. اين ميزان در آذرماه سال گذشته، ۱۱۱۳.۳ هزار ميليارد ريال بود.

براساس اين گزارش، همچنين بدهي بانک ها به بانک مرکزي در آذرماه امسال به نسبت سال گذشته رشد ۱۳.۹ درصد رشد داشت. اين ميزان در آذرماه سال گذشته، ۱۱۱۳.۹ هزار ميليارد ريال و در آذر ماه امسال ۱۲۶۸.۴ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيد.

رشد بدهي هاي بانک مرکزي 

در بخش بدهي هاي گزارش بانک مرکزي نيز شاهد ۷۲۶.۰ هزار ميليارد بدهي به صورت اسکناس و مسکوک براي آذرماه امسال هستيم که به نسبت مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۱.۳ درصدي را تجربه کرد. از اين ميزان، ۶۴۲.۲ هزار ميليارد ريال آن در دست اشخاص و ۷۵.۰ هزار ميليارد ريال هم نزد بانک هاست.

همچنين ۳۳۵۸.۲ هزار ميليارد ريال ميزان سپرده بانک ها و موسسات اعتباري در آذر ماه امسال ثبت شد که در مقايسه با ۲۵۱۲.۸ هزار ميليارد ريال آذرماه سال گذشته، رشد ۳۳.۶ درصدي را به ثبت رساند.

سپرده هاي بخش دولتي نيز در اين مدت، ۱۳۵۴.۹ هزار ميليارد ريال که رشد ۵۶.۴ درصدي را تجربه کرد. براساس اين گزارش، بدهي هاي ارزي بانک مرکزي ۱۹۸۶.۳ هزار ميليارد ريال و اين ميزان در آذر ماه سال گذشته، ۱۸۷۲.۷ هزار ميليارد ريال بود که رشد ۶.۱ درصدي را داشت.

src=http://media.ibena.ir/d/2021/02/06/4/74976.jpg