خلاصه دارايي و بدهي بانک‌هاي تجاري در پايان پاييز

تاریخ انتشار : 1399/11/20

ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تجاري در آذرماه سال جاري بالغ بر ۱۳۱۶/۸ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵۱/۸ درصد رشد نشان مي‌دهد.

به گزارش ايبِنا؛ بر اساس گزارش «گزيده‌هاي آماري بانک مرکزي»، وضعيت خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک‌هاي تجاري در شهريور سال جاري به نسبت به دو سال گذشته نشان مي‌دهد  که در مجموع در سه سال گذشته ميزان دارايي بانک‌هاي تجاري چقدر بوده است. اين بانک‌ها چه اندازه استقراض از بانک مرکزي داشته‌اند، به چه ميزان تسهيلات به بخش‌هاي دولتي و غير دولتي داده‌اند و چقدر از اين پول‌ها بازگشته است.

خلاصه دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تجاري

بر اساس اين گزارش، دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تجاري در آذرماه امسال، بالغ بر ۱۳۱۶/۸ هزار ميليارد ريال بوده است. رقمي که در مدت مشابه سال گذشته به ميزان ۵۲۳/۰ هزار ميليارد ريال بوده که نشان مي‌دهد در سال ۹۹، ميزان دارايي‌هاي خارجي اين بانک ها حدود ۱۵۱/۸ رشد داشته و افزايش يافته است.

وضعيت اسکناس و مسکوکات بانک‌هاي تجاري

بر پايه اين گزارش، ميزان اسکناس و مسکوکات بانک‌هاي تجاري در آذرماه سال جاري ۲۳/۲ هزار ميليارد ريال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که ۳۳/۹ هزار ميليارد ريال بوده، ۳۱/۶ درصد افت داشته است. در حالي که ميزان اسکناس و مسکوکات در آذرماه سال ۹۷ هم ۳۶/۸ هزار ميليارد ريال گزارش شده، بنابراين ميزان اسکناس و مسکوکات بانک‌هاي تجاري هر ساله با اندکي افت همراه بوده است.

ميزان سپرده نزد بانک مرکزي

در آذرماه سال ۹۷ ميزان سپرده بانک‌هاي تجاري نزد بانک مرکزي ۴۰۳/۴ هزار ميليارد ريال بوده که اين رقم در آذرماه سال ۹۸ به ۵۰۸/۶ هزار ميليارد ريال افزايش يافته است. در سال جاري نيز در مدت مشابه به رقم ۶۴۳/۳ هزار ميليارد ريال رسيده و بدين ترتيب رشد ۲۶/۵ درصدي را نشان مي‌دهد.

ميزان بدهي بخش دولتي به بانک‌هاي تجاري

بر اساس اين گزارش، ميزان بدهي بخش دولتي به بانک‌هاي تجاري در سال جاري ۱۰۸۵/۲ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيده که درصد تغيير ميزان بدهي بخش دولتي در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکي از افزايش ۳۹/۷ بدهي‌ بخش دولتي به بانک‌هاي تجاري است.

ميزان بدهي بخش غير دولتي به بانک‌هاي تجاري

ميزان بدهي بخش غير دولتي در آذرماه سال جاري ۳۴۳۳/۱ هزار ميليارد ريال بوده که اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۳۶/۹ درصدي را ثبت کرده است. ميزان بدهي بخش غير دولتي در آذرماه سال ۹۷، ۱۹۹۶/۱ هزار ميليارد ريال ثبت شده که همين رقم در سال ۹۸، ۲۵۰۶/۹ هزار ميليارد ريال بوده است.

سپرده‌هاي بخش غيردولتي

اين گزارش حاکي است که سپرده‌هاي بخش غيردولتي در بانک هاي تجاري طي آذرماه سال جاري، ۵۸۷۳/۷ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش ۳۳/۷ درصدي داشته است. ميزان اين سپرده‌ها در سال ۹۷، ۳۴۵۶/۴ هزار ميليارد ريال ثبت شده است.

بدهي به بانک مرکزي

بدهي بانک‌هاي تجاري به بانک مرکزي نيز در آذرماه امسال به ۹۱/۹ هزار ميليارد ريال رسيده که نسبت به آذر ماه سال ۹۸ رشد ۱۱۱/۸ درصدي به دنبال داشته است.

وام ها و سپرده هاي ارزي

ميزان وام‌ها و سپرده‌هاي ارزي در سال جاري ۱۱۸۰/۳ هزار ميليارد ريال گزارش شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۱۶۳/۵ درصدي را نمايش مي‌دهد. لازم به ذکر است که اين رقم در سال ۹۷ معادل ۴۳۸/۰ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيده که در مقايسه با مدت مشابه آن در سال ۹۸، که به ميزان ۴۴۷/۹ بوده است تغيير زيادي نداشته و تغييرات محسوس در ميزان وام و سپرده‌هاي ارزي در سال ۹۹ اتفاق افتاده است.