رشد تامين مالي از بازارسرمايه به رغم تحريم‌ها

تاریخ انتشار : 1399/11/28

عضو سابق شوراي عالي بورس در خصوص صندوق‌ها بيان کرد: در حوزه صندوق‌ها به رغم کوچک بودن ارقام، صندوق‌هايي که صندوق پروژه بودند يا براي توليد و خريد شرکت‌ها پول جمع آوري مي‌کردند، موجب افزايش اشتغال شدند و همين امر باعث شد که تعدادشان بيشتر و تنوع صندوق‌ها نيز افزايش يابد.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا)، امروز ۲۷ بهمن‌، کنفرانس بين‌المللي تامين مالي با حضور مديران ارشد بازار سرمايه ايران و چند نهاد مالي بين‌المللي شروع به کار کرد.

حسين عبده تبريزي در آغاز کنفرانس بين المللي تامين مالي با اشاره به دستاوردهاي ارزشمند بازارسرمايه در حوزه تامين مالي، گفت: بازار سرمايه ايران در بيست سال گذشته با وجود تحريم ها و محدوديت‌ها پيشرفت ويژه‌اي داشته است. در دو سال اخير حضور گسترده مردم در بازار سرمايه موجب افزايش ضريب نفوذ بازار شده است، هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواري‌ها و کاستي‌هايي نيز به همراه داشته است. بورس در زمينه تامين مالي دستاوردهاي خوبي داشته است، به طور  مثال بازار بدهي بسيار گسترش پيدا کرده است.

وي در ادامه گفت: مشکلات نظام بانکي در سال‌هاي اخير شرکت‌ها را براي تامين مالي به سمت بازار سرمايه سوق داده است. نظام بانکي به دليل قرار گرفتن در تنگناي مالي و مشکلات نتوانست شرکت‌ها را تامين مالي کند. بر همين اساس شرکت‌هاي بزرگ به سمت بازار سرمايه حرکت کردند و در اين بازار فعال شدند. از طرف ديگر نسبت به سال‌هاي گذشته نظام مالياتي سخت‌گيرتري داشتيم.

اين کارشناس بازارسرمايه تصريح کرد: شرکت هايي که از ورود به بورس هراس داشتند و به شفافيت در بورس تمايل نداشتند هنگامي که ريسک پولشويي و ماليات‌ها تهديدشان کرد، به شفافيت و تبديل شدن به شرکت‌هاي سهامي عام تمايل پيدا کردند. دليل عمده ورود اين شرکت‌ها به بورس تامين مالي عمليات خود است و تصميم آن‌ها فرصت خوبي براي بازار سرمايه است که درصد بالايي از بازار بدهي را  شامل مي شود.

عبده تبريزي اظهار کرد: خوشبختانه متوسط سن اغلب فعالان بازار پايين است و اين جمعيت جوان از متوسط سن ساير حرفه‌ها در ايران بسيار پايين‌تر است. اين جوان بودن به عنوان يک مزيت محسوب مي شود اما همه چيز نيست و بازار سرمايه به دانش نياز دارد. در بازار سرمايه فارغ التحصيل رشته‌هاي غير مرتبط يا فارغ التحصيلان ضعيف وجود دارند که بايد آمورش ببينند و فارغ التحصيل‌هاي دانشگاه‌هاي معتبر با رشته مرتبط نيز بايد در دوره‌هاي حرفه‌اي مالي شرکت کنند.

وي در پايان گفت: براي توسعه بازار در راستاي تامين مالي بايد با اين جوانان همکاري کرد و آموزش داد. اميدواريم بازار سرمايه در قبال تامين مالي بنگاه‌ها مسئوليت پذير باشد و آن را خوب پيش ببرد. مسئوليتي که به توليد بيشتر در ايران مي انجامد و اشتغال به شدت به آن نياز دارد.