ديپلماسي اقتصادي بانک مرکزي براي آزادسازي منابع ارزي

تاریخ انتشار : 1399/12/06

تلاش‌هاي بي‌وقفه بانک مرکزي کشورمان براي آزادسازي ميلياردها دلار مسدود شده در کشورهايي همچون کره‌جنوبي، ژاپن و عراق، در ماه‌هاي اخير مشهود بوده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ در اين ميان، رفتار برخي کشورها در تبعيت از دولت آمريکا، نشان دهنده عدم استقلال کافي و اراده لازم براي پيروي از حقوق بيت الملل دارد. اما اين عدم تعهد کشورها باعث عقب نشيني بانک مرکزي ايران از مطالبه به حق براي آزادسازي منابع ارزي کشورمان نشده است.

گواه اين ادعا جلسات متعدد رئيس کل بانک مرکزي با مقامات کشورهايي همچون عراق، کره جنوبي و ژاپن است که در روزهاي اخير نيز ادامه داشته است. بر اساس اين گزارش، در روزهاي گذشته بانک مرکزي کشورمان خبر از ديدار رئيس کل بانک مرکزي و سفير کره جنوبي و توافق دو کشور در خصوص انتقال منابع ارزي ايران داد.

سفير کره جنوبي در ايران در ديدار با دکتر همتي اعلام کرد که کشورش آماده انجام کليه اقدامات لازم براي استفاده از تمامي منابع بانکي ايران در کره جنوبي است و در اين خصوص هيچ سقف و محدوديتي وجود ندارد.

دکتر همتي نيز در اين ديدار که به درخواست سفارت خانه کره جنوبي انجام شده بود ضمن استقبال از تغيير رويکرد کره جنوبي گفت: اگرچه جمهوري اسلامي ايران از تغيير رويکرد کشورها و افزايش همکاري‌ها استقبال مي‌کند، اما پيگيري‌هاي حقوقي اين بانک به منظور مطالبه خسارات ناشي از عدم همکاري بانک‌هاي کره‌اي در سال‌هاي اخير به قوت خود باقي خواهد بود و طرف کره‌اي بايد تلاش زيادي انجام دهد تا اين سابقه منفي از بين برود.

از سوي ديگر در ديدار رييس کل بانک مرکزي کشورمان با سفير ژاپن، نحوه استفاده از منابع بانکي ايران در ژاپن مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت. در اين ديدار که به درخواست سفارت ژاپن در ايران برگزار شد، دکتر همتي با اشاره به ملاقات پيشين با مقامات ارشد کشور ژاپن و يادآوري تاکيدات خود مبني بر پايان دوران فشار حداکثري دولت پيشين آمريکا، گفت: کشورهاي دوست مي‌بايست فارغ از فشارهاي سياسي  به همکاري با يکديگر اهتمام ورزند. دکتر همتي در ادامه بر لزوم استفاده از منابع ارزي ايران در ژاپن تاکيد کرد و افزود: طرف ژاپني بايد در خصوص استفاده ايران از منابع مذکور و انتقال آنها به ساير مبادي مورد نياز بانک مرکزي ايران ابتکار عمل داشته باشد.

روز گذشته نيز در جلسه شوراي هماهنگي اقتصادي دولت، دکتر روحاني رييس جمهوري با اشاره به گزارش رييس کل بانک مرکزي از توافق انجام شده با کشورهاي کره جنوبي، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزادسازي منابع ارزي ايران گفت: اکنون شاهد طليعه‌هاي اميدبخش شکست دشمن در جنگ تحميلي اقتصادي و ناکارآمدي تحريم ها هستيم و مقاومت حداکثري مردم در برابر اين جنگ تمام عيار دشمن به ثمر نشسته است. دکتر روحاني افزود: از جمله اين ثمرات آزادسازي منابع ارزي به ناحق و غير قانوني بلوکه شده ايران است که بي‌ترديد گشايش‌هايي را در فضاي اقتصادي کشور فراهم مي‌کند.

مسلما در جنگ اقتصادي و تحريم هاي خصمانه دولت آمريکا بر عليه ملت ايران، تلاش هاي بي‌وقفه و ديپلماسي اقتصادي بانک مرکزي و شخص رييس کل اين بانک، جاي تقدير دارد تا در نهايت آنگونه که رييس جمهور اظهار داشتند طليعه‌هاي اميدبخش شکست دشمن در جنگ تحميلي اقتصادي و ناکارآمدي تحريم ها را شاهد باشيم. اما نبايد فراموش کرد که کشورهايي همچون کره جنوبي سياست خارجي مستقلي ندارند و ضرورت دارد در ادامه مسير ياد شده، وزارت خارجه کشورمان از تمام توان و ظرفيت بين المللي خود از جمله توسل به مجامع بين المللي و سازوکارهاي آن‌ها، استفاده کند و براي تسهيل موانع در جهت آزادسازي منابع ارزي ايران اقدام کند.