دولت اعلام سياست‌هاي ارزي را به بانک مرکزي واگذار کند

تاریخ انتشار : 1399/12/09

رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي سياست‌هاي ارزي در دو سال گذشته را تشريح کرد.

به گزارش ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي در خصوص سياست‌هاي ارزي نوشت: از نيمه سال ۹۷، بانک مرکزي سياست ارزي خود را، بر مبناي صيانت از ذخاير خود و همزمان تامين منابع لازم براي واردات کالاهاي اساسي و دارو قرار داد.

در دوسال گذشته، اين سياست نشان داد که با موفقيت کشور را از ميانه بزرگترين جنگ اقتصادي تاريخ به سلامت عبور داد. در اين ميان، فشار زيادي، از ناحيه تحريم‌هاي ظالمانه و غير انساني بر مردم عزيزمان وارد شد، اما اينکه، بدون سياست‌هاي بانک مرکزي در اين دوره، چه سرنوشتي در انتظار متغيرهاي اصلي اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نيست.
 

بانک مرکزي همچنان اعتقاد راسخ دارد که، نرخ ارز بايد توسط سازوکار بازار  و مستقل از سياست‌هاي مالي و بودجه اي تعيين شود و انتظار دارد که با تصحيح انتظارات و تخيله اثر شوک‌هاي سياسي، نرخ ارز در مسير اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گيرد.  

 بارها گفته ام، تقويت ارزش پول ملي، مهم‌ترين دغدغه بانک مرکزي است و تا به حال نيز تمام تلاش خود را عليرغم برخي مرارت‌ها، بکار بردم تا نيازهاي بودجه‌اي دولت نتواند در اين مسير خدشه زيادي وارد کند.
 

 بازار ارز، يک بازار حساس و تخصصي است. در اولين جلسه حضور در هيئت دولت قبل از انتصاب ودر اولين جملات خود از آقاي رئيس جمهور و اعضاي محترم دولت درخواست کردم که، اگر به انتصاب اينجانب رأي مي‌دهند، با اين شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزي، اعلام سياست‌ها را به بانک مرکزي واگذار کنند و قطعاً اين بهترين کمک مسؤلين محترم به بانک مرکزي و نيز ثبات در بازارهاي پول و ارز است.