ارزش توليدات منطقه آزاد چابهار بيش از ۶ برابر شد

تاریخ انتشار : 1400/01/18

چابهار - ايرنا - رييس هيات مديره منطقه آزاد چابهار با اشاره به راهبردِ نقش‌آفريني منطقه آزاد چابهار در اقتصاد ملي گفت: طي هشت سال گذشته ارزش توليدات اين منطقه از هزار و ۲۴۰ ميليارد ريال به هفت هزار و ۷۲۸ ميليارد ريال يعني ۶.۲ برابر افزايش يافت.

عبدالرحيم کردي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به سرمايه گذاري داخلي محقق شده در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: سال ۹۳ حدود ۶۳۰ ميليارد ريال سرمايه‌گذاري محقق شده در اين منطقه داشتيم که سال ۹۹ اين رقم به بيش از سه هزار ميليارد ريال رسيده است.

وي با اشاره به قراردادهاي سرمايه‌گذاري منعقد شده در چابهار نيز عنوان کرد: سال ۹۳ تنها ۲۰ قرارداد سرمايه‌گذاري در اين منطقه منعقد شده بود که در حال حاضر تعداد ۷۵ قرارداد سرمايه‌گذاري با سرمايه‌گذاران منعقد شده است.

مديرعامل منطقه آزاد چابهار با بيان اينکه سال ۹۶ نقطه عطفي در بحث تحقق سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي چابهار بود اظهار داشت: در اين سال بيش از ۶۳ ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي در اين منطقه محقق شد.

وي به کاهش سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ به واسطه تحريم‌هاي يکجانبه، اين ميزان سرمايه‌گذاري تا هفت ميليون دلار کاهش پيدا کرد اما از سال بعد شاهد روند صعودي در اين بخش بوديم و سال ۹۹ اين ميزان به ۱۶ ميليون دلار افزايش پيدا کرد و اين روند رو به بالا همچنان ادامه دارد.

کردي با بيان اينکه سال ۹۳ تنها ۲۴۵ شرکت در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسيده بود اضافه کرد: تعداد شرکت‌هاي ثبت شده چابهار در سال ۹۷ به ۴۸۹ مورد افزايش پيدا کرد. سال ۹۸ تعداد ۲۲۸ شرکت و در سال ۹۹ نيز ۱۸۰ شرکت ديگر به آن‌ها افزوده شد.

وي با اشاره به ايجاد ۲۹۰ واحد توليدي طي سال يک سال گذشته در چابهار افزود: ماحصل اين واحدها ايجاد ۲ هزار ۵۵۵ شغل جديد در منطقه بود.

مديرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: نخستين راهبرد از برنامه‌ها و اقدامات منطقه آزاد چابهار در محوري جاي مي‌گيرد که منشا اثر در اقتصاد ملي است. به گفته وي، اين‌ها سلسله اقدامات منطقه‌اي بوده که اقتصاد کشور را بهره‌مند کرده و روند توليد و تجارت در مقياس ملي را تسهيل کرده است.